تیزهوشان ششم یکی از سکو های پرتاب دانش آموزان برای قبولی در کنکور میباشد زیرا اکثریت رتبه های برتر کنکور از مدارس های سمپادی یا تیزهوشانی میباشند. موسسه زودبیست که چندین ساله در این زمینه فعالیت میکند و چه در تیزهوشان ششم و چه در تیزهوشان نهم قبولی های تیزهوشان متعددی دارد و هر ساله با تدریس عالی و مشاوره رزومه خود را قوی تر مینماید. برای ثبت نام در طرح تیزهوشان موسسه میتوانید از طریق زیر اقدام کنید.

ثبت نام در طرح تیزهوشان زودبیست

مقدمه

یکی از آزمون هایی که هر ساله توسط آموزش و پرورش در پایه ششم به هفتم برگزار می شود، آزمون مدارس تیز هوشان است. این آزمون برای شناسایی دانش آموزان با استعداد، پر تلاش و برای تحصیل در مدارس و دبیرستان‌های تیزهوشان یا به عبارتی استعدادهای  درخشان است. ، مدارسی که بدون برنامه ریزی درست  و مطالعه جدی و استفاده از کتاب های مناسب  قبول شدن در آنها اگر نگوییم غیرممکن است ولی بدون شک می توان گفت که بسیار سخت است.

آزمون و سوالات تیزهوشان توسط مرکز آزمون سنجش هوش مدارس تیزهوشان و یا سمپاد طرح می شود و به صورت هماهنگ و کشوری توسط آموزش و پرورش برگزار می شود.

به اعتقاد متخصصصان تیز هوش بودن صرفا ذاتی نیست  و با توجه به اینکه پذیرش دانش آموزان در آزمون تیزهوشان پایه ششم به هفتم ، صرفا بر اساس رتبه کسب شده در آزمون صورت می پذیرد هر کسی با رعایت برخی شرایط  توانایی کسب رتبه قابل قبول در آزمون استعداد های درخشان را دارد  به این معنی که اگر دانش آموز با شیوه های صحیح، منابع درسی مناسب را مطالعه  کند و با روش های مطالعه درست و روش های تست زدن صحیح آشنا باشد، می تواند آزمون سمپاد یا تیزهوشان را با موفقیت سپری نماید و تحصیل خود را در مدارس تیزهوشان ادامه دهد.

ویژگی خاص مدارس تیزهوشان

ثبت نام تیزهوشان

تحصیل در مدارس تیزهوشان همیشه برای والدین و دانش‌آموزان جذاب بوده و کماکان جذاب است و معمولا والدین تمایل دارند که فرزندانشان در بهترین مدارس کشور تحصیل کنند و تحت نظر معلمان برتر آموزش ببینند از همین رو انتخاب کتاب ها و منابع مناسبی که بتواند موفقیت دانش آموزان را به ارمغان بیاورد، همواره دغدغه های آن ها بوده و هست اما مدرسه تیزهوشان چگونه مدرسه‌ای است که این همه متقاضی مشتاق برای ورود به آن صف کشیده‌اند تا با هم رقابت کنند و مجوز ورود به آن را کسب کنند؟

 کار مدارس تیزهوشان بیست است به این بیست دلیل:

آزمون تیزهوشان

  • دانش آموزان انتخابی هستند ( تنها دانش آموزانی می توانند در این مدارس تحصیل نمایند که در ازمون نمره قابل قبولی کسب نمایند )
  • معلمان گزینشی هستند ( معلم‌هایی با توانایی های علمی بالاتر با سابقه تدریس بالا در این مدارس مشغول به کار می‌شوند و اساتید و دبیران حاذق و برتر و با تجربه دارند
  • دانش آموزان مدارس تیزهوشان توانسته اند در آزمون مدارس استعداد های درخشان مقطع بالاتر و کنکور سراسری موفقیت چشمگیر و قابل  قبولی کسب نمایند.
  • در طول تحصیل در پایه‌های مختلف مدارس تیزهوشان سالانه دو آزمون سراسری پیشرفت تحصیلی برای دانش آموزان مدارس تیزهوشان سراسر کشور برگزار می‌شود.
  • امتحانات و ارزشیابی های جدی و مداوم به دانش آموزان کمک می‌کند برنامه ریزی مناسب تری برای نحوه مطالعه خود داشته باشند.
  • در مدارس تیزهوشان ساعت درسی نسبت به مدارس دیگر چندین ساعت در هفته بیشتر است و در  میزان پیشرفت علمی دانش آموزان تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد.
  • در مدارس تیزهوشان در کنار آموزش‌های کتب درسی، کتب مکمل و کار در دروس ریاضیات، ادبیات و علوم و …مورد استفاده قرار می گیرد و کارگاه های عملی در طبیعت مثل ستاره شناسی، سنگ شناسی و گیاه شناسی و … دارند.
  • دانش آموزان تمام توانایی ذهنی خود را بکار ببرند و برای درس خواندن با هدف هم تراز بودن با دیگر همکلاسی های خود انگیزه بیشتر دارند
  • اوقات بیکاری و اتلاف وقت دانش آموزان مدارس تیزهوشان بسیار کم است.
  • با تحصیل در تیزهوشان خلاقیت و استعداد‌های دانش آموزان تجلی پیدا می‌کند.
  • توجه ویژه‌ای بر وضعیت ذهنی، تحصیلی، عاطفی و اجتماعی دانش آموزان تیزهوشان می‌شود.
  • انگیزه‌های دانش آموزان این مدارس برای رقابت بیشتر از دیگر دانش آموزان است.
  • سمپادی‌ها و تیزهوشانی ها  آسان‌تر در کنکور قبول می‌شوند.
  • در مدارس تیزهوشان رقابت سخت و سنگین می‌شود و دانش آموزان از  تمام  توان و تلاش خود  استفاده می کند
  • به‌طور تقریبی سالانه ۸۰ درصد قبولی رشته‌های پرطرفدار دانشگاهها از مدارس خاص و عموماً از مدارس تیزهوشان یا سمپاد است
  • دانش‌آموز اگر به این مدارس وارد شود احتمال قبولی او در کنکور سراسری بسیار بیشتر خواهد بود و می‌تواند سرنوشت بهتری را برای خود رقم بزند.
  • این مدارس برنامه آموزشی منظم دارند و محیط برای بروز خلاقیت و استعدادهای دانش‌آموزان مهیا است.
  • در این مدارس به دلیل بالا بودن سطح توان ذهنی و استعدادی دانش‌آموزان سرعت آموزش بالاتر است و متناسب با توانایی تیزهوشان تنظیم می‌شود
  • قرار گرفتن در محیط با اولویت درس و رقابت درسی به دانش‌آموزان انگیزه می‌دهد بهتر درس بخوانند.
  • قرار گرفتن در محیط سازنده این مدارس و بالا رفتن انگیزه تحصیلی به دانش‌آموز در مدیریت دوران نوجوانی و بحران‌های خاص این دوره کمک می‌کند.

والدین گرامی

لازم به ذکر است که چند سالی است که آزمون های دوره ابتدایی حذف شده و پذیرش در مدارس تیزهوشان پایه هفتم صرفا از طریق آزمون سنجش هوش و استعداد برگزار می شود  و به علت اهمیت سابقه دو سال آخر دوره ابتدایی و نمرات آن، که از شرایط ورود به مدارس تیزهوشان می باشد، فرزند شما نیاز به برنامه با زمان مناسب و یا حتی در شرایطی نسبتا طولانی یعنی حداقل 2 ساله برای قبولی در این مدارس را دارد.

سوالات پرتکرار شما

  • اگر در کارنامه دو تا خوب داشته باشیم نمی توانیم در ازمون تیزهوشان شرکت کنیم؟

در صورتی که در مجموع نمرات نوبت دوم پایه پنجم و نوبت اول پایه ششم بیش از یک نمره خوب داشته باشید ، نمی توانید در آزمون تیزهوشان شرکت کنید .

  • نمرات کارنامه ی خرداد ماه ششم هم در شرکت در ازمون تاثیر دارد؟

نمرات نوبت دوم پایه ششم در شرایط شرکت در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم تاثیری ندارند

  • سوالات آزمون تیزهوشان هفتم از چه درس ها و کتاب هایی  می اید؟

آزمون تیزهوشان ششم به هفتم به صورت سنجش هوش و استعداد برگزار می شود و از کتاب های درسی در آزمون سوال طرح نمی شود .

  • من چه کاری باید بکنم تا احتمال قبولی من در تیزهوشان بالا برود؟

تنها راه ورود به مدارس تیزهوشان قبولی در آزمون ورودی هست .

  • آیا ممکن است دانش آموزی در آزمون قبول شود ولی شرایط ثبت نام نداشته باشد؟

 بله اگر دانش آموزی  بیشتر از یک خوب در کارنامه پنجم و ششم داشته باشد  اگر هم قبول شود نمی تواند ثبت نام کند.

  • آیا کارنامه اول تا چهارم هم در تیزهوشان تاثیر دارد یا خیر؟

کارنامه پایه های تحصیلی اول تا چهارم در ازمون تیزهوشان تاثیری ندارد.

از ششم باید به فکر کنکور بود

آیا می دانستید که در آزمون ورودی نهم به دهم مدارس تیزهوشان ۹۰% دانش آموزانی که از ششم وارد این مدارس شده اند بصورت مستقیم و بدون آزمون ورودی وارد پایه دهم مدارس تیزهوشان می‌شوند؟

آیا می دانستید که طبق آمار سازمان سنجش ۹۵% رتبه های زیر ۱۰۰۰ در تهران از مدارس تیزهوشان بوده اند

اگر نمی دانستید بدانید و دقت داشته باشید که کنکور از ششم شروع می شود .

یک نکته بسیار مهم

بالا بودن سطح آموزش در این مدارس نسبت به مدارس عادی، از طرفی مدرسان و معلمان با سابقه‌های کاری درخشان و عالی حضور دانش‌آموزان قوی در کلاس‌های درس مدارس خاص سبب می‌شود اساتید رغبت بیشتری برای بیان و تدریس مسائلی فراتر از سطح کتب آموزش ‌و پرورش داشته و نیز به حل مسائل سخت‌تر و پیچیده‌تر بپردازند و نتیجه این کار هم مشخص است موفقیت در همه مراحل تحصیلی و دانشگاهی و در یک کلام قبولی در مدارس تیزهوشان یعنی آینده تضمین شده و قبولی در تیزهوشان یعنی استارت برای موفقیت.

تجربه نشان داده است که آزمون تیزهوشان فرصتی است برای دانش آموزان با استعداد و  زرنگی که می خواهند سال تحصیلی پیش روی خود را در بهترین شرایط سپری کنند. با توجه به اینکه در پایه های ابتدایی امتحانات به صورت توصیفی است و معمولا تست در ابتدایی کار نمی شود برای قبولی چه باید کرد؟

آیا قبولی در آزمون سمپاد تنها با مطالعه کتاب های درسی مدرسه به دست می آید؟  خیر ابدا این طور نیست. آنچه لازم است عبارت است از

  • برنامه ریزی درسی مناسب
  • کلاس های تند خوانی و تست زنی خارج از مدرسه
  • مطالعه سوالات آزمون های سال های اخیر
  • شرکت در آزمون های آزمایشی تیزهوشان

شرایط ثبت نام چیست ؟

استقبال دانش آموزان برای شرکت در این آزمون بسیار بالا بوده است  و داشتن نمره خیلی خوب در تمامی دروس و یا داشتن نمره خوب در حداکثر یک درس و نمره خیلی خوب در سایر دروس در امتحانات پایه پنجم و ششم ابتدایی از مهم ترین شرایط ثبت نام آزمون تیزهوشان ششم به هفتم بوده است.

سوالات و منابع سوالات آزمون تیزهوشان ششم به هفتم

شاید به این دلیل که نمی توان تیزهوش بودن را با پرسیدن سولاتی از کتاب درسی مشخص و معین کرد تاکید بر آزمون هوش و استعداد تحلیلی و خلاقیت شده است. سوالاتی از این قبیل می تواند تیزهوش را از دانش آموزان معمولی مشخص کند براساس آخرین تغییرات،  محتوای آزمون بر اساس هوش و استعداد دانش‌ آموزان پایه ششم است و به هیچ عنوان آزمون پیشرفت تحصیلی برگزار نمی شود و پذیرش دانش آموزان در پایه مذکور و در مدارس فوق بر اساس سنجش هوش، خلاقیت و استعداد آن ها صورت می پذیرد.

شاید به ذهن برخی دانش آموزان و والدین برسد که با توجه به تغییر الگوی امتحان و اینکه سنجش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی حذف شده ست پس چه نیازی به مطالعه کتاب و کتاب های کمک درسی است در جواب باید گفت که

  • بخش عمده ای از سوالات هوش و استعداد تحصیلی مربوط به علوم و ریاضی است.
  • دانش آموز ابتدایی تا قبل از این آزمون معمولا با تست سر وکار نداشته  است و نیاز است تست زنی را تمرین کند.
  • دانش آموز در دوره ابتدایی مهارت های تند خوانی را تجربه نکرده است و یاد نگرفته است.
  • دانش آموز ابتدایی معمولا امتحان زمان دار نداده است و نیاز است که در بحت تست زنی و سرعت و دقت توجیه شود.
  • دانش آموز ابتدایی بجز برای برخی امتحانات تشریحی کتاب درسی خود را مطالعه نکرده است و نیاز است در کلاس های مهارت های تست زنی شرکت کند .
  • دانش آموز در رقابتهای علمی کمتر شرکت کرده است و لازم است که برای تمرین و امادگی و رقابت علمی در یک دوره ازمون شرکت کند
  • به طور معمول سوالات هوش و استعداد تحلیلی یا تکرار سوالات سال های قبل است و یا مشابه آنها است پس باید سوالات دوره های قبل برای دانش آموز کار شود تا با یک آشنایی و آمادگی مناسب در آزمون حضور پیدا کند
  • دانش آموز لازم است برای موفقیت و اینده خود یک استارت محکم بزند و این نیاز به مهارت دارد که کارشناسان و مشاوران ما در موسسه اماده اند تا تجربه و مهارت خود را در اختیار شما دانش آموزان و والدین عزیز قرار دهند

یک توصیه :

چون بیشتر سؤالات آزمون های تیزهوشان از نظر موضوعی با آزمون های سال های گذشته مشابهت داشته است و تجربه نشان می دهد سؤالات آزمون های سال های گذشته در آزمون های آینده نیز تکرار می شوند لذا تدریس و تمرین و کلاس های اموزشی تمرین سؤالات تیزهوشان سال های قبل به آمادگی و تسلط داوطلبان این ازمون کمک بزرگی می کند و  کمک می کند دانش آموزان بدون استرس به استقبال آزمون تیزهوشان بروند.

آشنایی با سبک سوالات، از جمله نکات مهم آزمون تیزهوشان ششم به هفتم

یکی از اساسی ترین نکات مهم آزمون تیزهوشان ششم به هفتم سبک سوالات است. این سوالات در 3 قالب زیر گنجانده شده است:

  1. هوش
  2. استعداد
  3. خلاقیت

به عنوان مثال سوالات زیر از سوالات آزمون تیزهوشان ششم به هفتم سال 1400-1399 می باشد:

سوال: کدام کلمه با بقیه کلمات در یک گروه نیست؟

  1. لوزی
  2. مربع
  3. مثلث
  4. مستطیل

سوال: کدام گزینه برای ادامه فهرست مناسب تر است ؟

تهران –  یاسوج –  استانبول – …….

  • قوچان
  • افغانستان
  • افغان
  • عراق

سوال: در سوال زیر در فهرست به ترتیب از راست به چپ چند حیوان ، رنگ و نام شهر وجود دارد؟

رویاه – آبی – کلاردشت – مریوان – خرگوش – بنفش – یاسوج – سفید – یزد

  • 2-3-5
  • 3-2-5
  • 5-2-3
  • 2-3-4

سوال: در سوال زیر در کدام گزینه تعداد  اعداد زوج در هر دو طرف علامت = برابر است؟

  • 52-217 – 813 – 434  =   318   – 215 – 433 – 325
  • 127 – 26 – 911 – 315 =   14 – 928 – 82 – 48
  • 2317 – 8769 – 3571 – 2356 =   4432 – 3212 – 7615 – 9123
  • 2582 – 1298 – 3456 – 5613 = 2640 -1902 – 1732 – 1426

با دقت در متن به سوالات زیر جواب دهید.

روزی، روزگاری، دو گنجشک در سوراخی لانه داشتند. سوراخ، بالای دیوار خانه‌ای بود و دو گنجشک به خوبی و خوشی در آن زندگی می‌کردند. پس از مدتی آن دو گنجشک صاحب جوجه‌ای شدند. آن‌ها خوشحال و خرم بودند. یک روز که گنجشک پدر برای آوردن غذا رفته بود مار بدجنسی که در آن نزدیکی‌ها بود به لانه آمد. گنجشک مادر پرواز کرد و روی دیوار نشست، اما جوجه گنجشک هنوز قدرت پرواز نداشت. مار به طرف جوجه گنجشک رفت. گنجشک مادر سر و صدا کرد. نزدیک مار رفت. به او نوک زد، اما فایده‌ای نداشت. مار بدجنس جوجه را بلعید و همانجا روی لانه گرفت و خوابید. کمی بعد گنجشک پدر رسید. گنجشک مادر گریان و نالان قضیه را تعریف کرد. گنجشک پدر هم ناراحت شد. اما جوجه از دست رفته بود ونمی شد کاری کرد. دو گنجشک تصمیم گرفتد انتقام جوجه را از مار بگیرند. ناگهان گنجشک پدر فکر عجیبی کرد. برای همین هم فورا ًٌ پرید و از اجاق خانه یک تکه چوب نیم سوز برداشت. آن را به نوک گرفت و سریع پرید و توی لانه انداخت. چوب نیم سوز روی چوب‌های خشک لانه افتاد ودور غلیظی بلند شد. افرادی که در خانه بودند این کار عجیب گنجشک را دیدند. آن‌ها برای این که خانه آتش نگیرد به سرعت نردبان گذاشتند تا آتش را خاموش کنند. درست هنگامی که مار می‌خواست از لانه فرار کند آن‌ها مار را دیدند. یکی از افراد با چوبی که در دست داشت ضربه محکمی به سر مار زد. مار بدجنس کشته شد. دو گنجشک در حالی که انتقام جوجه خود را گرفته بودند، پرواز کردند تا بروند و لانه جدید بسازند

 

سوال :در سطر پنجم متن جند کلمه با حرف ب  شروع می شوند

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. صفر

سوال :از ابتدای سطر سوم تا انتهای سطر ششم کلمه گنجشک چند بار آمده است؟

  1. 6
  2. 7
  3. 8
  4. 9

سوال :در کل متن کلمه لانه چند بار تکرار شده است؟

  1. 6
  2. 7
  3. 8
  4. 9

سوال : متن فوق چند سطر دارد؟

  1. 10
  2. 11
  3. 12
  4. 13

سوال : کلمه دود در سطر چندم آمده است؟

  1. 6
  2. 7
  3. 8
  4. 9

سوال : در تمام متن کلمه مار چند بار آمده است؟

  1. 8
  2. 9
  3. 10
  4. 11

همان طور که در بالا مشاهده شد سوالات هم هوش ریاضی لازم دارد هم همش فضایی هم تسلط بر تست و هم تسلط بر ادبیات .با توجه به موارد گفته شده مشاوران ما در موسسه با استفاده از تجربه و تخصص خود آمادگی دارند تا در این مسیر یار و یاور دانش آموز شما باشند تا رویای شما و دانش آموز شما محقق شود.

دست حق به همراه تان