تخمین رتبه کنکور یکی از مهم ترین آیتم های هر موسسه ای هست و هر دانش آموز برای رسیدن به هدفش بایدبدونه به چه درصد های نیاز داره و با چه درصد هایی میتونه دانشگاه و رشته های مورد علاقش رو قبول بشه. زودبیست با تیم مشاوره ای تخمین رتبه علاوه بر ویژگی نرم افزار ها مشاوره ویژه ای هم در این زمینه به شما میدهد.

مقدمه

هر دانش آموزی که مدت‌ها برای موفقیت در کنکور تلاش کرده است، طبیعتاً نگرانی‌هایی در رابطه با نتیجه کارش و رتبه‌ای که به دست خواهد آورد، دارد. کسی که برای کسب هدفش زحمت بیشتری کشیده و ماه‌ها زمان خود را صرف مطالعه و تست زدن کرده است، نتیجه کنکورش اهمیت زیادی برایش دارد. یکی از راه‌هایی که به فرد نشان می‌دهد که در چه شرایطی قرار دارد و بعضاً از استرس او می‌کاهد، تخمین رتبه پیش از کنکور است. در ادامه به بررسی این کار و بازخوردهایش خواهیم پرداخت.

تخمین رتبه کنکور چیست

تخمین رتبه

با توجه به درصد‌های هر درس در آزمون جامع، نرم افزار با مقایسه آن با نتایج سال قبل کنکور، حدود رتبه دانش آموز را تخمین می‌زند. به این صورت که دانش آموز درصد‌های هر درس را جداگانه وارد نرم افزار می‌کند و سپس آن برنامه بررسی می‌کند که در سال گذشته و در آن رشته، کسانی که مشابه این درصد‌ها را داشتند، در چه جایگاهی قرار گرفتند. یک برنامه دقیق و معتبر می‌تواند به شما بگوید که چه بازه‌‌ی رتبه‌ای در انتظار شماست.

کدام دسته از افراد به تخمین رتبه علاقه دارند

معمولاً دانش آموزان علاقه دارند که رتبه خود را بارها تخمین بزنند. این که رتبه احتمالی آن‌ها چند می‌شود، می‌تواند تا حدی به آن‌ها آرامش خاطر بدهد تا بتوانند در شرایط واقعی و بدون در نظر گرفتن آرزوها و احتمالات برای انتخاب رشته برنامه ریزی نمایند.

همچنین گروهی از افراد هستند که بعد از گذشت چندین سال تصمیم می‌گیرند که دوباره شانس خود را برای کنکور دادن امتحان کنند. این گروه معمولاً در همان اول کار به تخمین رتبه علاقه نشان می‌دهند تا بدانند در چه جایگاهی هستند و آیا می‌توانند به اهداف خود برسند یا خیر؟

اما اصلی‌ترین گروهی که از برنامه تخمین رتبه استفاده می‌کنند، دلنش آموزانی هستند که کنکورشان تمام شده و دیگر در فکر مطالعه و برنامه ریزی و تست زدن نیستند و تنها قصد دارند با توجه به شرایط کنکور خود، نزدیک‌ترین رتبه به رتبه واقعی خود را تخمین بزنند. این کار سبب می‌شود تا دانش آموز بتواند برای انتخاب رشته خود حرفه‌ای تر عمل کند و طی فرصت بیشتری تحقیقات کامل درباره هر رشته را به عمل بیاورند. این امر از آن جهت مهم است که ارتباط مستقیمی با آینده فرد دارد و یک تصمیم درست می‌تواند در زندگی او بسیار موثر باشد.

تخمین رتبه کنکور چقدر دقیق است

تخمین رتبه زودبیست

از آن جایی که تخمین رتبه دقیقاً بر اساس کارنامه آزمون سال قبل است، می‌توان تا حد زیادی به آن اعتماد کرد. جدای از این موضوع، دو عامل دیگر نیز در دقت این رتبه حائز اهمیت هستند. اولین مورد جامعه آماری کنکور است. تعداد کل داوطلبانی که در کنکور شرکت می‌کنند، در دو سال متوالی تقریباً عدد یکسانی است و این تعداد تغییر خیلی زیاد و چشمگیری نخواهد داشت. دومین مورد نیز موضوع طراحان کنکور است. اساتیدی که طراح سوالات کنکور هستند، غالباً هر سال این کار را انجام می‌دهند و به این راحتی شخصی جایگزین آن‌ها نمی شود. با این تفسیر، می‌توان نتیجه گرفت که علی رغم تفاوت ظاهر سوالات هر آزمون، تیپ کلی و سبک سوالات تغییر فاحشی ندارد. بنابراین تخمین رتبه پیش از انجام آزمون، کمک زیادی به درک داوطلب از شرایطش می‌کند.

نکات قابل توجه در هنگام تخمین رتبه

  • باید همیشه یک درصد خطا در ذهن خود برای میزان سختی و آسانی آزمون داشته باشیم زیرا این میزان در هر سال متفاوت است. به عنوان مثال، تصور کنید که آزمون کنکور شما تمام شده و درصدهای شما با درصدهای یک داوطلب در سال گذشته یکی می‌باشد. پس شما هم توقع دارید که مثل آن شخص رتبه خوبی کسب کنید. اما این اتفاق نمی‌افتد و رتبه شما چنگی به دل نمی‌زند. در این جا بحث سختی و آسانی آزمون مطرح می‌شود. آن شخص در سال گذشته نسبت به این که کنکور سختی پیش روی خود داشته، نسبت به بقیه داوطلبان که در حل سوالات موفق نبودند، رتبه بهتری کسب نموده اما شما همان درصدها را در آزمونی به دست آورده‌اید که سوالات آسانی داشته و میانگین همه داوطلبان بالاتر بوده است. پس شما رتبه ضعیف‌تری کسب کرده‌اید. ممکن است عکس این اتفاق نیز پیش آید یا اصلاً دو آزمون متوالی سختی یکسانی داشته باشند.
  • ممکن است سطح داوطلبان کمی تغییر کند، برای مثال درصدهای رتبه اول در یک سال با سال بعد متفاوت باشد. این موضوع چشمگیر نیست و معمولاً در هر رتبه‌ای یک بازه قابل پیش بینی به دست می‌آید. بنابراین باید دقت داشت که امکان دارد یک سال تعداد دانش آموزان باهوش بیشتر باشد و یک سال کمتر اما در حالت کلی هنگام تخمین رتبه تغییر چندانی ایجاد نخواهد کرد.
  • یکی دیگر از نکاتی که گاهی اوقات فراموش می‌شود تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی کنکور است. یعنی هر چقدر هم که درصد وارد شده به نرم افزار دقیق باشد و تا صدم آن هم درست پیش بینی شود، باز هم نمی‌توان از تاثیر سوابق تحصیلی چشم پوشی نمود. علی رغم این که درصد‌های کنکور چندین برابر بیشتر از سوابق تحصیلی موثر هستند اما باید این نکته را در شمار نکات قابل توجه به حساب آورد. همان‌طور که می‌دانید روند تاثیر سوابق تحصیلی بر کنکور متناسب با صلاحدید سازمان سنجش می‌باشد و سالیانه ممکن است دستخوش برقی تمهیدات شود. در واقع می‌توان گفت که کسی دقیق نمی‌داند که سازمان سنجش سوابق تحصیلی را چگونه و به چه میزان در رتبه نهایی تاثیر می‌دهد اما بدیهی است که بدون در نظر گرفتن آن تخمین دقیقی از رتبه خود نخواهیم داشت.

کلام آخر

نرم افزار‌های تخمین رتبه به شما نشان می‌دهند که با چه درصدهایی چه رتبه‌ای به دست خواهد آمد. از آن جایی که این تخمین رتبه‌ها بر اساس نتایج سال قبل محاسبه می‌شوند و موضوعاتی مانند سبک سوالات و طراحان نیز غالباً ثابت هستند، می‌توان به این تخمین‌ها اعتماد کرد اما نباید فراموش کرد که مسائلی جزئی مثل سطح داوطلبان، سختی و آسانی آزمون و تاثیر سوابق تحصیلی نیز اهمیت دارند. وقتی که شما حدود رتبه خود را بدانید، نسبت به رشته‌های ممکن و دانشگاه‌هایی که متناسب با رتبه شما هستند با دیدی متفاوت نگاه می‌کنید و می‌دانید که برای قبولی در رشته و دانشگاه دلخواه خود به چه رتبه‌ای نیاز دارید. با انجام این کار شما می‌توانید زودتر تحقیق کنید، بیشتر فکر کنید و تصمیم بهتری برای آینده خود بگیرید.