مدارس تیزهوشان در حال حاضر پایگاه رتبه برتر سازی در کنکور شناخته میشه. تیزهوشان چیکار میکنه و چه مزایایی نسبت به بقیه مدارس داره؟ موسسه زودبیست در حال حاضر از سال 1396 در زمینه تیزهوشان فعالیت گسترده ای را آغاز کرده و تا الان قبولی ها زیادی در تیزهوشان به کارنامه خود اضافه کرده است. برای دیدن قبولی های تیزهوشان و ثبت نام در کلاس های زودبیست برای درس استعداد تحصیلی و همین طور ثبت نام در طرح تیزهوشان موسسه زودبیست بر روی هر قسمت کلیک کنید.

مقدمه

در سیستم‌ آموزشی ایران یکی از آزمون هایی که هر ساله توسط آموزش و پرورش در دو پایه ششم به هفتم و نهم به دهم برگزار می شود، آزمون مدارس تیز هوشان است. این آزمون برای شناسایی دانش آموزان با استعداد، پر تلاش و برای تحصیل در مدارس و دبیرستان‌های استعدادهای  درخشان است. مدارسی که که برخی بر این باورند که قبول شدن در آنها بسیار سخت است.

سمپاد یعنی چه؟

سازمان سمپاد که مخفف سازمان ملی پرورش استعداد های درخشان می باشد، مدارسی را تحت عنوان استعداد های درخشان راه اندازی کرده است که به تیزهوشان نیز معروف شده اند!  و فرزانگان به شعب دخترانه مدارس سمپاد گفته می شود.

تیز هوشی چیست؟

به طور خلاصه تیزهوشی به صورت  داشتن هوش عمومی بالا، و برخوردار بودن از توانایی بالا درحیطه تحصیلی خاص و ارتباط بین توانایی و خلاقیت بالا تعریف می شود.

از نظر علمی تیزهوش کیست؟

اکثریت افراد یک جامعه دارای هوش متوسط و عده کمی دارای هوش و استعداد کمتر از متوسط و عده اندکی نیز دارای هوش و استعداد بالاتر از متوسط هستند. طی انجام آزمون هوش به کودکانی که دارای بهره هوشی  ۱۳۰ به بالا هستند، تیزهوش گفته می‌شود. کودکان تیزهوش و با استعداد، کسانی هستند که طبق تشخیص افراد صلاحیت ‌دار و اهل فن، به دلیل استعدادهای برجسته خود، عملکردهای عالی دارند و در هر یک از زمینه ‌های مختلف دارای موفقیتی مشهود یا توانایی بالقوه‌ای می‌باشند.

البته بعضی تصور می کنند که تیز هوش بودن صرفا ذاتی است و هر کسی توانایی کسب رتبه قابل قبول در آزمون استعداد های درخشان را ندارد. در صورتی که اگر دانش آموز با شیوه های صحیح، منابع درسی مناسب مطالعه  کند و با روش های مطالعه درست و روش های تست زدن دهن صحیح آشنا باشد، می تواند آزمون سمپاد یا تیزهوشان را با موفقیت سپری نماید و تحصیل خود را در مدارس تیزهوشان ادامه دهد.

مدرسه تیز هوشان چیست؟

مدارس تیزهوشان مدارسی هستند که  با هدف کشف استعدادهای خاص و برتر تاسیس شده و امکانات زیادی را در اختیار دانش آموزان خودش قرار می دهد. پذیرش دانش آموزان در آزمون تیزهوشان یا سمپاد، بدون توجه به معدل دوره های تحصیلی گذشته و صرفا بر اساس رتبه کسب شده در آزمون صورت می پذیرد.

مدارس سمپاد یا تیزهوشان در چند دهه اخیر موفقیت های خیلی زیادی به دست آورده اند و بین مردم خیلی معروف شده اند.امروزه امکانات مدارس تیزهوشان در مقایسه مدارس عادی خیلی بیشتراست و به همین خاطر هم خیلی از خانواده ها ترجیح می دهند تا فرزندانشان  وارد این مدارس بشوند و از امکانات تیزهوشان برای پیشرفت آن ها استفاده شود.

یکی از مهم ترین ویژگی‌های مدارس تیزهوشان آن است که علاوه بر گزینش دانش آموزان، مدرسان و کادر اداری مدرسه نیز گزینش می‌شوند. در واقع معمولا معلم‌ هایی با توانایی های علمی بالاتر  با سابقه تدریس بالا در این مدارس مشغول به کار می‌شوند. در بیشتر موارد این معلم ‌ها افرادی هستند که تدریس خصوصی کنکور ریاضی و تقویتی بسیاری در خارج از مدرسه برگزار می‌کنند که دانش آموزان هنگام درس خواندن در کلاس‌های مدرسه این افراد از نکات بسیار زیاد و متنوعی برخوردار شده و نیاز چندانی به شرکت در کلاس‌های تقویتی بیرون از مدرسه پیدا نخواهند کرد. در طول تحصیل در پایه‌های مختلف مدارس تیزهوشان سالانه دو آزمون سراسری پیشرفت تحصیلی از دانش آموزان مدارس تیزهوشان کل کشور برگزار می‌شود .این آزمون‌ها در تعیین میزان پیشرفت دانش آموزان تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد. دانش آموزان با نحوه پاسخ گویی طولانی مدت به سوال ‌های چهار گزینه‌ای آشنا می‌شوند و بعد از اعلام نتیجه آزمون به طور دقیق متوجه می‌شوند در چه دروسی ضعیف و در چه درس‌های قوی هستند. این ارزیابی به دانش آموزان کمک می‌کند برنامه ریزی مناسب تری برای نحوه مطالعه خود داشته باشند.

 موفقیت های مدارس تیزهوشان

موفقیت مدارس تیزهوشان

موفقیت چشمگیر دانش آموزان این مدارس در آزمون مدارس استعداد های درخشان مقطع بالاتر و کنکور سراسری ، مدارس برتر و مسابقات جهانی ریاضی و المپیاد های مختلف ملی و بین المللی نشان دهنده میزان توجه این گونه مدارس به مباحث علمی است. مدارس تیزهوشان بالای 90 درصد رتبه های کنکور را به خود اختصاص داده اند.

چگونه در مدارس تیزهوشان قبول شویم؟

مدارس سمپاد در حقیقت زیر نظر سازمان پرورش استعداد های درخشان اداره می شود و برای اینکه بتوانید به این مدارس وارد بشوید باید حتما در مقطع ششم یا نهم در آزمون جامع مدارس تیزهوشان شرکت کنید.

گفتیم که  آزمون تیزهوشان فرصتی است برای دانش آموزان زرنگی که می خواهند سال تحصیلی پیش روی خود را در بهترین شرایط سپری کنند اما آیا قبولی در آزمون سمپاد تنها با مطالعه کتاب های درسی مدرسه به دست می آید؟

 خیر این طور نیست…

برنامه ریزی درسی  مناسب لازم است…
مطالعه کتاب و کلاس خارج از مدرسه بسیار ضروری است …
مطالعه  سوالات آزمون های سال های اخیر  الزامی است …
شرکت در آزمون های آزمایشی تیزهوشان مفید است…
و کلید نهایی خودباوری و اعتماد به نفس است…

موسسه زودبیست با ارائه مشاورین برتر و کلاس های استعداد تحصیلی قبولی را برای شما هموار میکند. برای ثبت نام میتوانید وارد قسمت ثبت نام طرح تیزهوشان شوید.

ویژگی‌های مدارس تیزهوشان

ویژگی مدارس تیزهوشان

  • در مدارس تیزهوشان ساعت درسی همانند مدارس دیگر ۳۰ ساعت در هفته است.
  • مدارس تیزهوشان در کنار آموزش‌هایی که می‌دهد در انتشار کتب مکمل در دروس ریاضیات، ادبیات و علوم و …فعالیت دارد.
  • در طول سال تحصیلی دو آزمون پیشرفت تحصیلی از دانش آموزان این مدارس سمپاد به صورت متمرکز کشوری گرفته می‌شود.
  • برای تحصیل در این مدارس دانش آموزان گزینش می‌شوند.
  • کادر اداری و آموزشی نیز گزینش می‌شوند.
  • از نظر مالی خودکفا هستند.

ضمنا وجود برنامه‌های آموزشی و پرورشی ویژه برای دانش آموزان این مدارس سبب شده:

  • دانش آموزان تمام توانایی ذهنی خود را بکار ببرند.
  • اوقات بیکاری و اتلاف وقت این دانش آموزان کم است.
  • خلاقیت و استعداد‌های دانش آموزان تجلی پیدا می‌کند.
  • توجه ویژه‌ای بر وضعیت ذهنی، تحصیلی، عاطفی و اجتماعی دانش آموزان تیزهوشان می‌شود.
  • انگیزه‌های دانش آموزان این مدارس برای رقابت بیشتر از دیگر دانش آموزان است.
  • این مدارس شرایط خاصی را برای ثبت نام دانش آموزان و پذیرش آن‌ها دارند.

خلاصه اینکه…

 مزایای مدرسه تیزهوشان  را می توان به طور خلاصه در کیفیت تحصیلی، سطح علمی بالا معلمان خاص برنامه های جامع رقابت علمی مشاوران زبده ساختار مناسب استقلال مالی ساعات تدریس زیاد برنامه آموزشی ویژ،  استفاده از کتاب ‌های مکمل و برگزاری کلاس‌های خاص و … اشاره کرد مدارس تیزهوشان مزایای قابل توجه و بسیار مهمی دارند که باعث علاقه‌مندی هرچه بیشتر والدین به این مدارس می‌شود.

آینده فارغ التحصیلان در مدارس تیزهوشان…!

اما با توجه به مواردی که مطرح شد می‌توان گفت که تحصیل در مدارس تیزهوشان یا سمپاد عمدتاً بر روی دانش و مهارت علمی تأثیر دارد و با توجه به موقعیت‌های شغلی برای آینده‌ی شغلی مناسب تری خواهند داشت.

نتیجه گیری و جمع بندی

مدارس تیزهوشان را باید به دید یک فرصت ویژه و استثنائی در نظر گرفت چرا که بهترین نوع آموزش را در کم هزینه ترین حالت ممکن در اختیار دانش آموزانی قرار می دهد . می توان گفت تقریبا اکثریت دانش آموزان این مدارس عملکرد استثنائی ای را در کنکور های سراسری داشته اند؛ بطوری که هرساله درصد بسیار زیادی از رتبه های برتر کنکور را دانش آموزان این مدارس به خود اختصاص می دهند و پر واضح است که دانش آموختگان این مدارس اکثرا وارد بهترین دانشگاه های ایران شده اند.

چرا دانش آموزان سمپاد عملکرد درسی شگفت انگیزی دارند؟

میتوان گفت درصدی از این موفقیت را دانش آموزان مدیون هوش و توان تحصیلی خودشان هستند که اگر اینطور نبود در این مدارس پذیرفته نمی شدند، اما نباید به سادگی از کنار نقش محیط آموزشی سطح بالا و امکانات آموزشی بی نظیر این مدارس در موفقیت تحصیلی آینده ی دانش آموزانشان داشت. تفاوت سطح تدریس و مباحث مورد تدریس و کتاب های آموزشی مورد استفاده در این مدارس به مراتب بالاتر از هر مدرسه ی دیگری در ایران است.

و اما…

یک نکته مهم

بر خلاف ادعاهای مسئولین آموزش و پرورش، هر ساله برخی از سوالات آزمون تیزهوشان خارج از منابع و کتاب های درسی مدرسه طرح میشوند؛ امروزه تقریبا تمام دانش آموزان این موضوع را می دانند و صرفا به مطالب کتاب درسی اکتفا نمی کنند.
نتیجه این می شود که دانش آموزان از منابع و کتب کمک درسی برای مطالعه استفاده می کنند و تکنیک ها و مطالب درسی را با استناد بر آن کتاب ها یاد می گیرند.

مهم ترین امتحان زندگی ما امتحان ورودی تیزهوشان است. چرا؟

چون وقتی که ما وارد مدارس تیزهوشان بشویم سطح درسی ما بالا می رود می‌دانید چرا سطح درسی ما بالا می رود چون معلمان بسیار خوب در آن مدرسه هستند و به دلیل آزمون ورودی بچه هایی با سطح هوشی و درسی بالا وارد این مدارس می شود برای همین رقابت سخت می‌شود و ما از تمام تلاشمان استفاده می کنیم، برای همین ما جلوتر از مدارس دیگر می افتیم و کنکور برای ما راحت تر می شود قطعاً این طوری رتبه مان در کنکور بالاتر است

چرا “سمپادی‌ها” آسان‌تر در کنکور قبول می‌شوند؟

به‌طور تقریبی سالانه ۸۰ درصد قبولی رشته‌های پرطرفدار دانشگاه ها از مدارس خاص و عموماً از مدارس تیزهوشان یا سمپاد است. وی افزود: بدین ترتیب می‌توان اهمیت این موضوع را به‌درستی درک کرد که یک دانش‌آموز اگر به این مدارس وارد شود احتمال قبولی او در کنکور سراسری بسیار بیشتر خواهد بود و می‌تواند سرنوشت بهتری را برای خود رقم بزند.

بالا بودن سطح آموزش در این مدارس نسبت به مدارس عادی، از طرفی مدرسان و معلمان با سابقه ‌های کاری درخشان و عالی حضور دانش‌آموزان قوی در کلاس‌های درس مدارس خاص سبب می‌شود اساتید رغبت بیشتری برای بیان و تدریس مسائلی فراتر از سطح کتب آموزش‌وپرورش داشته و نیز به حل مسائل سخت‌تر و پیچیده‌تر بپردازد. و نتیجه این کار هم مشخص است موفقیت در همه مراحل تحصیلی و دانشگاهی و در یک کلام قبولی در مدارس تیزهوشان یعنی پرتاب به سمت موفقیت.

دست حق به همراهتان