تیزهوشان و مدارس خاص کشور سهم کثیری از رتبه های برتر کنکور را به خود اختصاص دادند به دلایل مختلفی که برای شما در این مقاله ذکر کرده ایم. موسسه زودبیست سال هاست که در زمینه تیزهوشان فعالیت داشته و قبولی های بسیار زیادی در این مقطع داشته است. برای دیدن قبولی های تیزهوشان زودبیست کلیک کنید. همین طور باید بدونید که تیزهوشان ششم استارت موفقیت هستش و دانش آموز باید تلاش کنه که از سال ششم در این مدارس تحصیل کنه.

مقذمه

نتایج کنکور در سال‌های گذشته بیان‌گر آن است که سالیانه سهم قابل توجهی از قبولی‌های کنکور در دانشگاه‌های سطح یک کشور را دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان تشکیل می‌دهند. درصد قابل توجهی از دانشجویان راه یافته به رشته‌های پزشکی را دانش‌آموزان تیزهوشانی تشکیل می‌دهند و این آمار بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌ها را تشویق می‌کند تا به تحصیل در چنین شرایطی متمایل شوند. این امر ایجاب می‌کند تا این موضوع را از چندین بعد بررسی کنیم و تاثیر مدارس تیزهوشان را در نتایج نهایی کنکور بررسی کنیم.

علت قبولی تیزهوشانی‌ها در کنکور

دلایل متعددی وجود دارد که موجب می‌شود دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان در کنکور نتایج بهتری کسب کنند. ما در این بخش به بررسی برخی از این عوامل می‌پردازیم.

1- داشتن پایه قوی

دانش‌آموزانی که در مدارس تیزهوشان درس می‌خوانند عمدتا از مراحلی همانند آزمون ورودی تیزهوشان و… عبور کرده‌اند و حداقل دانش مورد نیاز این مرحله را دارا هستند؛ بنابراین می‌توان گفت که این دانش‌آموزان پایه تحصیلی قوی داشته‌اند که توانسته‌اند از این مرحله به خوبی و همراه با موفقیت عبور کنند.
همانطور که می‌دانید داشتن پایه قوی یکی از مهم‌ترین مصادیقی است که در میزان موفقیت در کنکور موثر است. بسیاری از عناوین درسی جز جدایی ناپذیر دروس آینده می‌شوند و طبیعتا هرچه مهارت بیشتری در انجام آن داشته باشید، می‌توانید در آینده و دروس آتی نیز عملکرد موفق‌تری داشته باشید.
ناگفته نماند که بسیاری از افراد و کارشناسان تحصیلی معتقدند که ممکن است روند تحصیلی دانش‌آموزاندر دوران متوسطه پیشرفت کند و آن‌ها با انگیزه و قدرت دوچندانی درس بخوانند؛ اما این امر تنها برای عده‌ای از دانش‌آموزان اتفاق می‌افتد و عمدتا دانش‌آموزان موفق را کسانی تشکیل می‌دهند که پایه قوی دارند و سال‌های تحصیلی گذشته خود را نیز پرقدرت و جدی پشت سر گذاشته‌اند.

2- جو رقابتی در مدارس تیزهوشان

یکی از عواملی که می‌تواند به عنوان عامل تحرک در بسیاری از میادین موثر واقع شود رقابت است. رقابت مثبت می‌تواند به عنوان یک موتور محرک دانش‌آموزان را به سمت پیشرفت سوق دهد.
جو رقابتی مدارس عموما با یکدیگر متفاوت هستند. هرچه سطح محیط تحصیل بالاتر باشد جو رقابتی شدیدتری در آن حکم فرما است. این امر یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند منجر به تکاپو دانشجو برای یادگیری بیشتر شود و او را به تلاش بیشتری وادار سازد.
مدارس تیزهوشان را عمدتا دانش‌آموزان سخت‌کوش تشکیل می‌دهند و هر یک مشغول تلاش برای رسیدن به اهداف متعالی می‌باشند، بدیهی است که رقابت میان این دانش‌آموزان در بسیاری از مواقع بالا می‌گیرد و این تلاش و رقابت دسته جمعی آنان را از دانش‌آموزان هم‌تراز خود در سطح کشور جلو می‌اندازد و تاثیر مثبت خود را در رقابت نهایی یعنی همان کنکور ایفا می‌کند.
یکی دیگر از عواملی که در میان دانش‌اموزان مدارس تیز هوشان رقابت ایجاد می‌کند برگزاری آزمون‌های متعدد است. این آزمون‌ها بجز بررسی وضعیت درسی شخصی برای هر دانش‌آموز، یک رقابت همه جانبه و سالم میان اعضای کلاس برگزار می‌کند و نتیجه آن منجر به افزایش مهارت‌های فردی در تست زنی و تحلیل صحیح دروس توسط فرد می‌شود.
این فاکتور، یعنی جو رقابتی در مدارس تیزهوشان یکی از فاکتورهایی است که خانواده‌های دانش‌آموزان کلاس نهمی به خوبی از میزان اهمیت آن آگاه هستند و مایل به قبولی فرزندان خود در آزمون قبولی تیزهوشان می‌باشند.

3- مدرسان و معلمین مدارس تیزهوشان

تاثیر معلم در میزان یادگیری دروس یک فاکتور اساسی و مهم است. مهارت معلم در تدریس و شیوه تدریس وی از دیگر اصولی است که در میزان موفقیت دانش‌آموز نقش مهمی دارد. معلمان مختلف شیوه‌های متعددی برای تدریس خود انتخاب می‌کنند و بررسی دانش‌آموزان تحت تعلیم هر معلم نشان‌گر آن است که وی در این امر و با این پیشه تا چه اندازه موفق بوده است.
سالیانه آزمون‌های متعددی برگزار می‌شود که در سطح استان یا کشور به صورت هماهنگ است. این آزمون‌ها بجز بررسی دانش‌آموزان هدف دیگری نیز دارد و آن بررسی عملکرد معلم‌ها در شیوه و روند تدریس است.
معلمان مدارس تیزهوشان را عمدتا از میان معلمین موفق و خوش‌سابقه انتخاب می‌کنند. معلمان موفق و خوش ذوق سایر مدارس برای تدریس در مدارس تیزهوشان گلچین می‌شوند و این رویه موجب می‌شود تا دانش‌آموزی که در مدرسه تیز هوشان درس می‌خواند، مجموعه‌ای از معلمان درجه یک و بامهارتی را داشته باشد و کلیه دروس را در نهایت کیفیت و همراه با جزییات فرا گیرد.
بدیهی است که درصد بسیاری از سوالات کنکوری را جزییات دروس شامل می‌شوند که بسیاری از معلمان در کلاس‌های عادی به آن اشاره نکرده‌اند. در چنین شرایطی دانش‌اموزان این‌گونه از مدارس بار دیگر از رقبای خود پیشی می‎گیرند و به رتبه خود بار دیگر ارتقاء می‎بخشند.

چه عواملی می‌تواند موجب قبولی ما در آزمون تیزهوشان شود

در این بخش برخی از موارد موثر در قبولی این آزمون را بررسی می‌کنیم.

پیدا کردن نقاط ضعف

برای آن‌که عملکرد موفق‌تر در آزمون نهایی تیزهوشان داشته باشید خلاءهای درسی خود را در زمینه‌های مختلف بررسی نمایید و به برطرف کردن نقاط ضعف خود بپردازید.  هدف نهایی را در ذهن خود مجسم کنید و با انگیزه بیشتری به درس خواندن بپردازید. در صورتی که ضعف شما در دروس مهمی که ضریب بالا دارند است، باید توجه ویژه‌تری به آن داشته باشید و برای برطرف کردن آن مصمم‌تر عمل کنید؛ زیرا این دروس تعیین کننده قبولی و یا عدم قبولی شما در آزمون تیزهوشان است.

 شیوه مطالعه صحیح و برنامه ریزی

برنامه ریزی تیزهوشان

توجه داشته باشید که هر درس خواندنی منجر به موفقیت و بازدهی کافی نمی‌شود. نوع مطالعه باید اصولی باشد و به گونه انجام شود که با کم‌ترین زمان ممکن، بیشترین بازدهی حاصل شود. زمان‌بندی خود را نیز باید به گونه‌ای تنظیم کنید که برای مرور و مطالعه تمامی دروس زمان کافی وجود داشته باشد. بدیهی است که برای درس‌هایی که ضریب بالایی دارند زمان بیشتری نیاز است.

 حفظ روحیه و سلامت روان

در این مدت زمان بهتر است که خود را به دور از دغدغه‌های فکری، استرس و تنش نگهدارید تا ذهن شما برای تحلیل و بررسی موارد درسی آزاد باشد و بتواند عملکرد بهتری از اندوخته های خود به کار گیرد. برای انجام این کار می‌توانید راهکارهای کاهش استرس و ریلکسیشن را استفاده نمایید و به آزادسازی ذهن خود از دغدغه‌های موجود بپردازید.

 سخن نهایی

در صورتی که مایلید در این حوزه به صورت تخصصی مشاوره دریافت کنید، می‌توانید با کارشناسان ما در زودبیست ارتباط بگیرید. برای برقراری ارتباط می‌توانید از راه‌های ارتباطی موجود کمک بگیرید و با کارشناسان ما تماس برقرار نمایید.

 تماس با ما

02122727391