دلایل افت تحصیلی یک دانش آموز شاید برای شما هم پیش اومده باشه و شما سریع ازش گذشته باشی و بعد ها از همین نقطه ضربه خورده باشی. برای همین زودبیست تمام نکات افت تحصیلی رو برای شما جمع آوری کرده تا بخونید و دیگه از این نقطه ها ضربه نخورید. شما برای مقابله با این موضوع باید از مشاور تحصیلی کمک بگیرید . با خواندن مقاله مشاوره تحصیلی رو به زودبیست بسپار میتونید نقاط قوت مشاورین زودبیست رو بشناسید. برای ارتباط با زودبیست میتونید از فرم تماس با ما استفاده کنید.

مقدمه

بسیاری از دانش آموزان در سال آخر پیش از کنکور به دلیل استرس‌ها و تنش‌های موجود دچار افت تحصیلی می‌شوند. این مسئله باعث می‌شود تا فرد کنکوری نتواند نتیجه دلخواه خود را بگیرد و وقت و انرژی و سرمایه زیادی به هدر برود. مطابق آمار، افت تحصیلی، با نزدیک شدن به موعد کنکور بیشتر شده و بر اساس مطالعات کلی، این آمار هر ساله در حال افزایش است. ما در این مقاله قصد داریم به صورت تخصصی دلایل این اتفاق را بررسی نمائیم. این عوامل به سه گروه فردی، خانوادگی و آموزشی تقسیم می شود.

دلایل فردی افت تحصیلی

افت تحصیلی

در این قسمت برخی از ویژگی‌های شخصی را بررسی می‌کنیم که می تواند منجر به افت تحصیلی شود.

  • مشغله ذهنی و عدم آرامش

دانش آموزان کنکوری که به تازگی بحران بلوغ را پشت سر گذاشته‌اند، اغلب دچار معضلات عاطفی می‌شوند که در صورت پیشرفت این موضوع، تمرکز آن‌ها از بین رفته و توانایی فکر کردن را تا حدودی از دست می‌دهند. درگیری‌های ذهنی موجب به حاشیه رفتن افکار شده و با عدم آرامش و تمرکز، دانش آموز نمی‌تواند به خوبی درس بخواند.

  • دقت و توجه به درس

برای یادگیری یک مطلب، دانش آموز باید توجه و دقت لازم را به آن داشته باشد. در هنگام مطالعه نیز، رعایت این دو مورد مهم است. حواس پرتی و نداشتن تمرکز از جمله مواردی است که دقت را پایین آورده و به همین ترتیب میزان یادگیری هم کاهش می‌یابد.

  • هوش و ذکاوت

طبیعتاً باهوش بودن در یادگیری درس‌ها و افزایش حجم مطالب در ذهن تاثیر مهمی دارد اما امروز علم نشان می‌دهد که این پارامتر آن چنان هم اهمیت ندارد و با تلاش و پشتکار می‌توان این کاستی را جبران نمود. به طور دقیق‌تر می‌توان گفت که تنها ده درصد از افت تحصیلی مربوط به کمبود کشش مغز و توانایی های آن است. به قول قدیمی‌تر ها یک نفر با یک بار خواندن درس را یاد می‌گیرد و یک نفر با چند بار خواندن، اما هر دوی آن‌ها در نهایت به نتیجه یکسانی خواهند رسید.

  • دلایل جسمی و فیزیکی

دانش آموزی که دچار بیماری شده نمی‌تواند به راحتی درس بخواند. داشتن هر درد جسمی تاثیر زیادی بر اختلال فکر دارد. به عنوان مثال شخصی که سردرد دارد توانایی تمرکز کردن را ندارد یا کسی که مشکل بینایی یا شنوایی دارد،درس را سخت‌تر از بقیه یاد می‌گیرد. به همین ترتیب، می‌توان نتیجه گرفت که سلامتی و میزان یادگیری رابطه مستقیمی با هم دارند و با درد مطالعه کردن بازدهی را به شدت پایین می‌آورد.

  • انگیزه و هدف

رفع افت تحصیلی

مهم ترین دلیل فردی افت تحصیلی کاهش انگیزه است. این انگیزه است که شخص را به سمت هدفش سوق می‌دهد و او را وادار به تلاش و تکاپو در راه رسیدن به آن هدف می‌کند. پس می‌توان گفت اصلی ترین علت افت تحصیلی، ناامید شدن و کاهش انگیزه است که سبب می‌شود دانش آموز در ماه‌های پایانی جا بزند و دست از تلاش بردارد. برای افزایش اشتیاق در درس خواندن چند روش وجود دارد:

الف) توضیح دادن آینده و اهمیت درس خواندن، فواید رفتن به دانشگاه و کسب مدرک تحصیلی معتبر

ب) ایجاد یک رقابت سالم به دور از حسادت و لجبازی در میان دانش آموزان

پ) رفع دیدگاه منفی دانش آموز به درسی که قبلاً در آن شکست خورده است.

ت) تشویق و تزریق انرژی مثبت به او در هنگام درس خواندن

  • عدم اعتماد به نفس

 یکی از دلایلی که می‌تواند منجر به افت تحصیلی دانش‌آموزان شود عدم اعتماد به نفس در وجود آنهاست. نداشتن اعتماد به نفس می‌تواند مانع از شناسایی نقاط قوت فردی شود و می‌تواند نقاط ضعف دانش آموز را بپروراند. این امر باعث می‌شود که دانش آموز همیشه در انتظار شکست باشد و نمرات ضعیفی را کسب کند.

  • مهارت های مطالعه

 برخی از دانش‌آموزان نحوه صحیح درس خواندن را نمی‌دانند و ممکن است علی رغم مطالعه در ساعات طولانی مدت، میزان بازدهی کافی به دست نیاید. بسیاری از دانش‌آموزان مهارت‌های درست مطالعه کردن را نمی‌دانند و شیوه نادرست درس خواندن می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایلی باشد که در مقاطع بالا پاسخگوی وضعیت تحصیلی دانش آموز نباشد و منجر به افت تحصیلی وی گردد.

  • سلامت روانی

 اگر دانش‌آموزی دچار اختلالات عصبی و افسردگی شود نمی‌تواند فعالیت تحصیلی خود را ارتقاء بخشد. این عوامل در بر هم زدن تمرکز نقش بسیار زیادی دارد و دانش آموزی که درگیر مسائل این‌چنینی باشد نمی‌تواند از پس افت و خیزهای مقاطع تحصیلی خود به خوبی برآید و روند درسی وی دچار افول می شود.

  • ویژگی های ذاتی

 هر فرد دارای ویژگی های ذاتی و مختص به خود می‌باشد. برخی از افراد در برابر شرایط محیطی انعطاف نشان می‌دهند و برخی دیگر نیز آستانه صبر رو به پایینی دارند و نمی‌توانند در مقابل مشکلات قد علم کنند. افرادی که جزء دسته دوم هستند با احتمال بیشتری به افت تحصیلی دچار می‌شوند و به مراقبت و آموزش‌های روانی بیشتری نیاز دارند.

  • مدیریت ضعیف نسبت به زمان

 در صورتی که فرزند شما جزء دانش‌آموزانی است که تکالیف و برنامه‌های روزمره خود را به آخر وقت موکول می‌کند و اشتیاقی به اتمام رساندن کارهای روزمره خود ندارد جزء افرادی به شمار می رود که با درصد بیشتری با افت تحصیلی مواجه می‌شوند. این افراد نمی‌توانند از پس مدیریت زمان خود به خوبی بر آیند و برای انجام برنامه‌های خود مدام منتظر زمان بهتری هستند که گاهی هیچ وقت فرا نمی‌رسد.

  • نداشتن استقلال فردی

 گاهی برخی از والدین بیش از حد در کارهای روزمره فرزندان خود دخالت دارند و کوچکترین مسائل فرزندان‌شان را به آن‌ها دیکته می‌کنند. این افراد عمدتا از عزت نفس کافی برخوردار نیستند و قدرت تصمیم گیری کافی را ندارند بنابراین نمی‌توانند از مدیریت زمان، دسته بندی و مطالعه دروس خود به خوبی برآیند.

  • گذراندن اوقات با فضای مجازی

 اعتیاد شدید به فضای مجازی و بازی‌های کامپیوتری می‌تواند یکی از مهم‌ترین علل افت تحصیلی دانش آموزان به شمار رود. اعتیاد به این فضا علاوه بر افت تحصیلی می‌تواند فرزندان شما را از انجام فعالیت‌های سالم و تغذیه درست نیز دور کند و آسیب‌های تحصیلی تنها یکی از آسیب‌هایی است که وی را تهدید می‌کند. بنابراین لازم است که به وضعیت تفریحی فرزندان‌تان نیز توجه ویژه داشته باشید.پیج اینستاگرام زودبیست در فضای مجازی کمک بزرگی به شما در زمینه مشاوره خواهد کرد.

دلایل خانوادگی افت تحصیلی

مشکلات خانوادگی نیز می‌تواند موجب بر هم زدن آرامش ذهنی دانش‌آموزان شود و افت تحصیلی رخ دهد. درگیری‌های خانوادگی تاثیر به‌سزایی بر آرامش روانی دانش‌آموزان دارد و می‌تواند تا حد زیادی بر میزان موفقیت آن‌ها تاثیر بگذارد. بنابراین لازم است که خانواده‌ها در سال‌های منتهی به کنکور آرامش بیشتری در فضای خانه برقرار کنند تا فرزندان‌شان بار روانی کمتری را تجربه کنند.

رفع افت تحصیلی با مشاوره

 داشتن یک مشاور تحصیلی مجرب می‌تواند در کاهش استرس دانش آموزان و والدین آ‌ن‌ها تاثیر به‌ سزایی داشته باشد و با ارائه برنامه تحصیلی مناسب در میزان موفقیت آن‌ها نقش مهمی را ایفا کند. برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از یکی از راه های ارتباطی موجود استفاده کنید و با کارشناسان زودبیست ارتباط برقرار کنید.