مدیریت زمان کنکور یکی از سلاح های مخفی دانش آموزان رتبه برتر بوده که هیچ وقت این نکته رو برای کسی بیان نکردن. اما موسسه زودبیست با ارائه این نکته اونم بصورت رایگان این سلاح مخفی رو در اختیار شما قرار میده که مثل قبولی های زودبیست بتونید به دانشگاه ها و رشته های تاپ دست پیدا کنید. برای ثبت نام در طرح مشاوره و کلاس های زودبیست نیز میتونید روی هر قسمت کلیک کنید.

مقدمه

مدیریت زمان کنکور به اندازه سایر فعالیت‌های مطالعاتی دانش‌آموزان از اهمیت برخوردار است و لازم است که دانش‌آموزان با انجام فعالیت‌های شبیه‌سازی همانند آزمون‌های آزمایشی، آن را تمرین کنند تا سر جلسه کنکور با مشکل کمبود زمان مواجه نشوند.
یکی از تفاوت‌های رتبه‌های برتر کنکور با سایر دانش‌آموزان در میزان مدیریت زمان نیز می‌باشد بنابراین لازم است این موضوع را از چندین بعد بررسی نماییم. این مطلب را تا انتها دنبال کنید که با شیوه‌های متعدد مدیریت زمان در جلسه کنکور آشنا شوید.

مفهوم مدیریت زمان

اگر بخواهیم مدیریت زمان را به بیانی ساده عنوان کنیم می توان گفت که زمان را مدیریت کردن نوعی نظم بخشیدن به روند انجام امور می‌باشد. مدیریت زمان باعث می‌شود که کارایی شما در کم‌ترین زمان ممکن بیشترین بازدهی را داشته باشد و شما بتوانید نهایت استفاده خود را از زمان به کار برید.
کنکور نیز عملی سرنوشت‌ساز به شمار می‌رود و برای عملکرد موفق در آن لازم است که مدیریت زمان را بر دست بگیرید تا بتوانید از نهایت اندوخته‌های خود را برای حل سوالات استفاده کنید. گاها برای بسیاری از دانش‌آموزان پیش می‌آید که راه حل سوال را می‌دانند اما کمبود وقت به آنها اجازه حل سوالات را نمی‌دهد.

  مدیریت زمان در جلسه کنکور

یکی از راه‌هایی که می‌توانید زمان خود را در جلسه کنکور مدیریت کنید این است که روزهای قبل کنکور را به یادگیری و مطالعه بپردازید. جلسه کنکور شرایط پراسترس برای دانش‌آموزان به شمار می‌رود و بسیاری از آن‌ها بابت محدودیت زمان در پاسخ‌دهی به سوالات دچار نگرانی هستند.
این عوامل باعث می‌شود که فرد بر سر جلسه کنکور نگرانی طاقت‌فرسایی را تجربه کند و بازدهی او به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند. برای رتبه‌های بالا که درصد هایشان در بسیاری از دروس به یکدیگر نزدیک است، مدیریت زمان نیز سرنوشت نهایی رقابت آن‌ها را تعیین می‌کند.

 تکنیک‌های مدیریت زمان در جلسه کنکور

برای آن‌که زمان خود را مدیریت کنید لازم است که تکنیک‌های مهم مدیریت زمان را فرا گیرید و پیش از کنکور آن را در آزمون‌های آزمایشی تمرین کنید تا بتوانید شبیه ساز آن را در کنکور نیز به کار برید.زودبیست متخصص در آزمون های آزمایشی میباشد(ورود به مرکز آزمون زودبیست). در این قسمت با برخی از نکات مهم مدیریت زمان آشنا می شویم.

آزمون آزمایشی زودبیست

  • زمان مختص به هر درس را در نظر بگیرید

پیش از آنکه دفترچه سوالات به دست شما برسد، مدت زمانی را که برای هر درس در نظر گرفته اید را در قسمت بالای صفحه یادداشت کنید و در صورت اتمام آن به سراغ سرفصل بعدی بروید. گاه ممکن است فرد در حل سوالات تستی یک درس مهارت بسیار بالایی داشته باشد و بتواحد با سرعت بیشتری این کار را انجام دهد، بنابراین می‌تواند مابقی تایمی که برای حل این درس در نظر داشته است را به حل سوالات دروس دیگر اختصاص دهد. برای انجام این تکنیک در نظر بگیرید که اگر زمان پاسخ دهی به یک درس به طور کامل تمام شد و حتی یکی از سوالات مربوط به آن را نخوانده اید، می‌بایستی بدون معطلی پاسخگویی به درس دیگر را شروع کنید و زمان خود را برای عنوان قبلی هدر ندهید.

  • طبقه بندی سوالات

برای پاسخ دهی به سوالات لازم است که آنها را به سه دسته سخت، متوسط و آسان طبقه بندی نمایید. بدیهی است که در تمامی امتحانات ازجمله کنکور سوالات به این سه دسته تقسیم می‌شوند. با یک نگاه کلی می توان دسته بندی هر سوال را مشخص کرد.
روشن است که باید مدت زمان کنکور را برای طبقه‌بندی جداگانه سوالات بگذاریم. برای انجام این تکنیک کافی است که هر سوالی را که تصور می‌کنیم راه حل سخت و طولانی‌تری دارد را به انتهای تایم موکول کنیم و سرعت خود را برای حل کردن سوالات کوتاه و راحت‌تر به کار گیریم.
پس از اتمام سوالات ساده به سراغ سوالات متوسط بروید و آن‌ها را طبق علامت گذاری که انجام داده‌اید به اتمام برسانید. در صورت پایان این نوع سوالات اگر وقتی اضافه آوردید، به سراغ سوالاتی بروید که کنار آن‌ها علامت “سخت” زده اید.
برای انجام صحیح این تکنیک توجه داشته باشید که هرگز نباید بیش از زمانی که به این درس اختصاص داده اید وقت خود را برای حل سوالات سخت بگذارید، زیرا ممکن است شما را از حل دروسی که در آن مهارت دارید باز دارد.

  • به برخی از سوالات جواب ندهید

یکی از نکات مدیریت زمان کنکور این است که بهتر است برخی از سوالات را بدون جواب رها کنید و لازم نیست به تک تک سوالاتی که در کنکور مندرج شده است پاسخ دهید. این امر می‌تواند منجر به افزایش امتیازات منفی شما شود و تعداد پاسخ‌های صحیح شما را نیز از بین ببرد. در صورتی که به پاسخ سوال شک دارید بهتر است از جواب دادن آن صرف نظر کنید. در صورت برخورد به سوالی که حل کردن آن انرژی بسیاری را از شما می‌گیرد نیز بهتر است آن را رها کرده و به سوال بعد بروید.

  • دفترچه پاسخ را در طول مدت زمان کنکور نگاه نکنید

یکی از نکات مدیریت زمان کنکور این است که لازم است که در حین پاسخ دادن به سوالات توجه ویژه‌ای به دفترچه سوالات داشته باشید و در پر کردن جاهای خالی دقت لازم را به کار گیرید تا در این حین اشتباهی رخ ندهد. در صورتی که شما در حل سوالات یک درس مهارت کافی را نداشته باشید و یا آن درس را جزو دروس حذفی خود تلقی کرده باشید، با دیدن جاهای خالی سوالات مربوط به آن درس احساس اضطراب و نگرانی به شما غالب می شود در این حالت ممکن است احساس نگرانی شدید، شما را وادار به خواندن آن سوال‌ها کند و مدت زمان زیادی از شما گرفته شود.

  • مهارت سنجی

حتماً برای شما هم پیش آمده است که در یک درس مهارت بسیار بالایی داشته باشید و بتوانید در مدت زمان کم تمامی سوالات مربوط به آن را پاسخ دهید. لازم است که مدت زمان باقی مانده از تایم این درس را ذخیره نموده و آن را برای حل کردن دروسی که در آن مهارت کمتری دارید خرج کنید. این روش استراتژی بازگشت نام دارد که می‌تواند برای کاهش استرس شما در حل سوالات سخت کمک کننده باشد.

نکته

مدیریت زمان در کنکور

  • لازم است که روند فوق را در آزمون های آزمایشی چندین بار تمرین کنید و آن را برای اولین بار در جلسه کنکور به کار نبرید.
  • مدیریت زمان امری تخیلی نیست و لازم نیست آن را تنها در ذهن خود تجسم کنید؛ بنابراین تمامی موارد گفته شده را روی کاغذ یادداشت کنید و شروع و اتمام پاسخگویی به سوالات مربوط به هر بخش را روی کاغذ علامت بزنید.
  • به هنگامی که اتمام زمان پاسخ‌دهی توسط مراقبان جلسه اعلام می‌شود، نگران نشوید و سریعاً دفترچه سوالات را رها نکنید. ممکن است برخی از سوالات تنها در کسری از ثانیه نیز حل شوند و شما را از رقبای خود جلو بیندازند.
  • برای نحوه صحیح مدیریت زمان نیز می‌توانید از مشاوران خبره کمک بگیرید. برای انجام این کار می‌توانید با مشاوران ما در موسسه زودبیست ارتباط برقرار کنید.
  • یکی از نکات مدیریت زمان کنکور این است که همانطور که تا الان متوجه شده‌اید، هر پاسخ صحیح امتیاز مثبت و هر پاسخ غلط یک امتیاز منفی دارد و در صورتی که سوالی بدون پاسخ رها شده باشد امتیاز مثبت یا منفی برای شما ندارد. بنابراین بهتر است که سوالاتی که برای حل آن اطمینان دارید را بدون پاسخ رها کنید تا دچار ریسک کمتری شوید.
  • حتما به همراه خود یک ساعت مچی به جلسه کنکور ببرید تا بتوانید نحوه گذر زمان و برنامه‌ریزی خود بر روی آن را به صورت دقیق مشاهده کنید.

حرف آخر

برای دریافت مشاوره تخصصی می توانید از کارشناسان زودبیست کمک بگیرید. برای برقراری ارتباط با کارشناسان ما می‌توانید از یکی از راه های ارتباطی موجود (تماس با ما)استفاده نمایید.