سوابق تحصیلی هر ساله توسط سازمان سنجش دستخوش تغییرات میشود و آخرین مصوبه سازمان سنجش در مورد سوابق تحصیلی را میتوانید از سایت زودبیست و در این مقاله بصورت کامل مطالعه کنید.

✅ محدودیتی از نظر نوع دیپلم برای شرکت در گروه های آزمایشی کنکور دی ۱۴٠۱ یا تیر ۱۴٠۲ وجود ندارد

◀️ داوطلبان کنکور میتوانند بدون توجه به نوع مدرک دیپلم ( تجربی ریاضی یا انسانی)  در یک گروه آزمایشی اصلی و در صورت تمایل در یک گروه شناور ( هنر یا زبان )  شرکت کنند.

◀️ هر داوطلب در کنکور تیر ماه هم می تواند در گروه آزمایشی اصلی مورد علاقه خود ( تجربی ریاضی یا زبان) ،  حتی در صورت تفاوت با گروه اصلی انتخابی در کنکور دی ماه شرکت کند و در صورت تمایل در یک گروه آزمایشی فرعی و شناور مشابه یا متفاوت ( هنر و زبان) شرکت نماید و قبل از پذیرش گروه آزمایشی خود را اعلام کند.

✅ توضیحات کامل مصوبه جدید سازمان سنجش در خصوص اطلاعیه اخیر سوابق تحصیلی و کنکورهای ۴۰۲ به بعد …

۱-  تاثیر سوابق تحصیلی نظام جدید برای پایه دوازدهم ۴۰ درصد قطعی است ولی برای نظام قدیم ۳۰ درصد سال سوم دبیرستان و ۱۰ درصد پیش دانشگاهی است که مجموعا ۴۰ درصد است. ظاهرا اعلام شده که برای داوطلبان نظام قدیم امکان ترمیم معدل وجود ندارد.

۲- برای رشته های هنر و زبان فقط ۲۶ درصد سهم سوابق تحصیلی، آن هم برای دروس عمومی است و ۷۴ درصد تاثیر تست کنکور در دروس اختصاصی است.

۳- در کنکور ۱۴۰۳ جمعا ۲۸ درصد عمومی و ۲۲ درصد اختصاصی در سوابق تاثیر دارد که مجموعا ۵۰ درصد سهم سوابق تحصیلی خواهد بود و برای کنکور ۴۰۴ این سهم به ۶۰ درصد خواهد رسید.

۴- سوابق تحصیلی یک‌ دانش آموز دوازدهمی از نمرات شهریور محاسبه نشده و فقط تا خرداد ملاک محاسبه سوابق تحصیلی ایشان است پس دوازدهمی ها بشدت باید مراقب باشند امتحانات نهایی خرداد را جدی بگیرند و این بسیار مهم است ولی برای فارغ التحصیلان اینگونه نیست و می توانند ترمیم را حتی پس از کنکور دی انجام دهند زیرا انتخاب رشته مرداد است.
توجه داشته باشید اگر دانش آموز دوازدهمی در شهریور درس افتاده را پاس کرد این جز نمره محاسبه شده در سوابق تحصیلی کنکور نیست و نمره خرداد وی محسوب می شود.

۵- افرادی که سوابق تحصیلی ندارند، حداقل باید برای دروس عمومی باید داشته باشند.

۶- شما با دیپلم هر رشته ای می توانید کنکور هر رشته ای داد اما فقط تاثیر سوابق دروس عمومی را خواهید داشت و دروس اختصاصی فقط ملاک آن تاثیر تست زنی در کنکور خواهد شد. و تاثیر سوابق عمومی آن ۲۶ درصد است.

۷- نمره سوابق تحصیلی به این صورت است که نمره کسب شده شما در امتحان در ضریب جدول ضرب شده و یک تراز معادل بدست می آید. این تراز مجموع سابقه تحصیلی شماست.

۸- زمین شناسی برای تمام زیر گروه ها مهم شد. تاریخ و جغرافیا بشدت مهم شد. ریاضی را بچه های انسانی باید حتما روی آن کار کنند. توجه داشته باشید که برای رشته هایی که آزمون عملی دارند، همان آزمون عملی تبدیل به یک درس تخصصی با ضریب ۱۲ شده است.

۹- زبان های انگلیسی، آلمان، فرانسه و ایتالیایی، روسی مستقل شده است و نمی توان با کنکور زبان انگلیسی برای پنج رشته بالا درخواست انتخاب رشته داد و باید کنکور همان زبان را در جلسه کنکور انتخاب کنید.
ولی برای مترجمی زبان چینی می توان کنکور انگلیسی داد.

۱۰- شما بشرطی می توانید در دانشگاه ثبت نام کنید که تا پایان شهریور ماه آن سال دروس امتحانی خود را پاس کرده باشید و دیپلم خود را گرفته باشید و داوطلبان پایه نمی توانند کنکور آزمایشی بدهند .

۱۱- هر کنکوری که دادید یک‌ کارنامه اولیه خواهید گرفت که درصد و یک میانگین تراز را دریافت خواهید کرد و تصمیم خواهید گرفت که آیا کنکور تیر هم خواهید داد یا خیر.

۱۲- انتخاب رشته دو کنکور دی و تیر در مرداد صورت می گیرد و همه دانشجویان ورودی مهر یا بهمن سال بعد خواهند بود.

۱۳- می توان در هر نوبت کنکورهای متفاوتی داد ولی در نهایت انتخاب با شماست که کدام کنکور برای شما محاسبه شود. مثلا ما کنکور تجربی و زبان را دی ماه و کنکور انسانی و هنر را تیر می دهیم. برای نتیجه نهایی شما انتخاب خواهید کرد بین تجربی و انسانی و مابین هنر و زبان کدام یک ملاک انتخاب رشته شما قرار گیرد.

۱۴- بهترین نمره اختصاصی برای شما ملاک انتخاب رشته از بین کنکور دی و تیر برای مرداد خواهد بود. فقط دقت کنید درس به درس نیست و تراز کل درصد اختصاصی مجموع درصد دروس ملاک مقایسه است.

۱۵- در نظام جدید سلامت بهداشت و علوم اجتماعی ضریب پیدا کرده است و باید برای امتحان نهایی خرداد کاملا مهم تلقی شوند. یا درس زمین و تاریخ و جغرافیا بسیار مهم خواهند بود.

۱۶- مدرک نظام جدید فنی برابری می کند با نظام جدید نظری اما نظام قدیم فنی باید فوق دیپلم داشته باشد تا معادل نظام جدید آن باشد.

‌برای دریافت مشاوره و صحبت با رتبه برتران کنکور میتوانید از طریق فرم تماس با ما اقدام نمایید