دانشگاه فرهنگیان از دیر باز تا کنون مورد توجه کثیری از دانش آموزان بوده و خیلی از دانش آموزان زودبیست هم با هدف این دانشگاه پا به عرصه رقابت گذاشتن. ما سعی کردیم تمام بالا و پایین دانشگاه فرهنگیان رو برای شما شرح بدیم تا مشکلی در شناخت این دانشگاه نداشته باشید. اگر سوالی براتون پیش اومد میتونید با شماره 02122727391 تماس بگیرید و سوالاتتون رو از مشاورین مجموعه بپرسید.

مقدمه

شغل معلمی از دیرباز تا کنون یکی از مشاغل محبوب در میان مردم بوده است و شرایط به‌خصوص دانشگاه‌های فرهنگیان موجب گردیده است تا سالیانه افراد بسیاری برای ورود به آن تلاش کنند. این نوع از دانشگاه در کنار سایر دانشگاه های محبوب کشور، یکی از پرطرفدارترین دانشگاه‌های مطرح کشور به شمار می‌رود. شرایط ورود به دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه‌های کشور کمی متفاوت می‌باشد. برای آشنایی کامل با این شرایط و نحوه ورود به این دانشگاه، این مطلب را تا انتها دنبال نمایید و برای ثبت نام در طرح مشاوره زودبیست مخصوص دانش آموزان انسانی نیز میتوانید با کلیک بر روی طرح مشاوره زودبیست از خدمات ما استفاده کنید.

دانشگاه فرهنگیان و قبولی در آن

دانشگاه فرهنگیان

این نوع از دانشگاه در گذشته به دانشگاه‌های تربیت معلم معروف بودند و بسیاری از افراد هنوز هم آن را به همین عنوان نام گذاری می‌کنند. این دانشگاه به طور اختصاصی، دانشجویان را برای تدریس آماده می‌کند. بنابراین برای معلم شدن لازم است که به این دانشگاه ورود نمایید و روند آموزش خود را در آن دنبال کنید.

همانطور که می‌دانید، از هر رشته دبیرستانی، می‌توانید برای دبیری رشته‌های به‌خصوصی اقدام نمایید. به طور مثال اگر در رشته علوم انسانی تحصیل می‌کنید و داوطلب شرکت در آزمون سراسری این رشته هستید، می‌توانید برای دبیری دروس عربی، ادبیات، روانشناسی و… اقدام نمایید و اگر داوطلب رشته علوم تجربی هستید، می‌توانید دبیر دروس مختلفی نظیر زیست شناسی، زمین شناسی، شیمی و… شوید.

ورود به دانشگاه فرهنگیان چه مزیتی دارد

ورود به نظام آموزش و پرورش و استخدام رسمی در آن، نوعی امنیت شغلی به شمار می‌رود. امروزه بسیاری از مشاغل در کشور ما، به دلیل عدم ثبات شرایط اقتصادی از امنیت کافی برخوردار نیستند و این امر ایجاب می‌کند تا افراد به دنبال رشته و موقعیتی بروند که در آینده شغل مناسب و امن را تجربه کنند.

شرایط قبولی در دانشگاه فرهگیان

قبولی در این دانشگاه چندین شرط اصلی دارد که شامل موارد زیر است.

  • لازم است که میانگین معدل شما در سه سال گذشته بالاتر از 14 باشد.
  • سن قبولی در دانشگاه فرهنگیان زیر 23 سال است.
  • برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان لازم است که تراز شما در آزمون سراسری بالای 6500 باشد.

موارد دیگری در پذیرش دانشگاه فرهنگیان نقش دارند که عبارتند از:

  • دارا بودن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • نداشتن هیچگونه سوء سابقه کیفری و عدم اعتیاد
  • پایبند بودن به قانون اساسی

 

مصاحبه، شرط قبولی در دانشگاه فرهنگیان

مصاحبه دانشگاه فرهنگیان

یکی از شروط ورود به دانشگاه فرهنگیان، قبولی در مصاحبه است. این مصاحبه به منظور بررسی فرد داوطلب در زمینه‌های مختلفی مانند اخلاقی، اعتقادی و بررسی صلاحیت عمومی می‌باشد.
مصاحبه ورود به دانشگاه‌های فرهنگیان توسط کارشناسان مختلفی نظیر کارشناسان اعتقادی، روانشناسان و دبیران و معلمان با تجربه صورت می‌گیرد و این افراد تعیین کننده ورود شما به این حیطه می‌باشند.

این مصاحبه با استفاده از طرح سوالاتی نظیر سوالات اعتقادی، سوالات روانشناسی و خودشناسی صورت می‌گیرد. به هر داوطلب بعد  از بررسی موارد مذکور و طرح سوالات، امتیاز به خصوصی داده می‌شود و متناسب با سطح امتیاز هر فرد، داوطلبان برای ورود به این دانشگاه اولویت بندی می‌شوند.

لازم به ذکر است که سالیانه دو برابر ظرفیت ورود به دانشگاه، از داوطلبانی که دارای تراز و شرایط لازم هستند دعوت به مصاحبه می‌شود.

نکته

سالیانه هر شهر و استان، معلمان مورد نیاز خود را برآورد کرده و به همان تعداد اقدام به جذب داوطلبین در دانشگاه فرهنگیان می‌نمایند؛ بنابراین جذب دانشجویان فرهنگیان به صورت بومی صورت می‌پذیرد و نمی‌توان رتبه دقیقی برای قبولی در این دانشگاه تخمین زد. گاها افراد با رتبه‌های عالی در دانشگاه فرهنگیان قبول نمی‌شوند؛ زیرا منطقه‌ زندگی آن‌ها به معلم جدیدی نیاز نداشته است و ظرفیتی برای ورود به آن وجود ندارد.

معاینات پزشکی، یکی دیگر از شروط ورود به دانشگاه فرهنگیان

معاینات پزشکی، دیگر شرط ورود به دانشگاه فرهنگیان است که شامل مواردی نظیر بینایی سنجی، شنوایی سنجی و… می‌شود.
قد و وزن داوطلبان یکی دیگر از مواردی است که توسط کارشناسان سلامت مورد بررسی قرار می‌گیرد. تناسب قدی برای خانم‌ها حداقل 155 سانتی‌متر و برای آقایان حداقل 160 سانتی‌متر است.
عوامل گفتاری داوطلب نیز یکی دیگر از مواردی است که مورد بررسی قرار می‌گیرد. مواردی نظیر فن بیان و طرز گفتار نیز بررسی می‌شود تا توانمندی تدریس فرد نیز مورد بررسی قرار گیرد.

رشته‌های دانشگاه فرهنگیان برای داوطلبین ریاضی

آموزش فیزیک، آموزش ریاضی، آموزش ابتدایی، آموزش کودکان استثنایی و آموزش تربیت بدنی مواردی است که داوطلبین رشته ریاضی می‌توانند برای دبیری آن اقدام نمایند.

رشته‌های دانشگاه فرهنگیان برای داوطلبین تجربی

آموزش شیمی، آموزش زیست شناسی، آموزش ابتدایی، آموزش کودکان استثنایی و آموزش تربیت بدنی مورادی هستند که داوطلب رشته تجربی می‌تواند به تدریس آن بپردازد.

رشته‌های دانشگاه فرهنگیان برای داوطلبین علوم انسانی

آموزش عربی، آموزش معارف اسلامی، آموزش ادبیات فارسی، آموزش تاریخ، آموزش ابتدایی، آموزش کودکان استثنایی، آموزش تربیت بدنی، آموزش علوم اجتماعی، راهنمایی و مشاوره و آموزش جغرافیا رشته‌های قابل تدریس توسط داوطلب رشته انسانی می‌باشد.

رشته فرهنگیان در گروه آزمایشی هنر

دبیری ارتباط تصویری

رشته فرهنگیان در گروه آزمایشی زبان

دبیری زبان انگلیسی

مزایای قبولی در دانشگاه فرهنگیان

دانشجویانی که در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می‌کنند از همان ترم اول استخدام رسمی آموزش و پرورش هستند. از بدو استخدام و آغاز تحصیل نیز از دولت حقوق دریافت می‌نمایند. این امر موجب گردیده است تا افراد زیادی به سمت این مسیر متمایل شوند.

داوطلبان آقا نیز با قبولی در این دانشگاه دیگر به خدمت سربازی نمی‌روند. آنان با گذراندن دوره آموزشی نظام وظیفه، مابقی خدمت خود را در مدارس می‌گذرانند.

دانشگاه‌های فرهنگیان تفکیک جنسیتی هستند و بسیاری از داوطلبان خواستار این امر می‌باشند و برای آنان مزیت محسوب می‌شود.

داوطلبان این رشته در آینده به ازای 3 ماه تابستان نیز حقوق دریافت می‌نمایند.

 تعهد به محل خدمت

یکی از معایب این مسیر، تعهد به محل خدمت می‌باشد. اخذ انتقالی و نعویض محل خدمت به آسانی انجام نمی‌پذیرد و برای انجام این کار می‌بایستی حداقل تا چند سال در محل خدمت خود بمانید و در آن شهر به تدریس بپردازید. موافقت با انتقالی برای معلمین نیز به آسانی صورت نمی‌گیرد.

کلام آخر…

دانشگاه فرهنگیان دارای مزیت‌های بسیاری است و داوطلبان زیادی خواستار قبولی در این دانشگاه می‌باشند. همانطور که در قسمت بالا گفته شد، شرط قبولی در این آزمون، تراز بالای بالای 6500 می‌باشد. این امر مستلزم داشتن برنامه ریزی قوی و مطالعه موفق و هدفدار است. برای دریافت مشاوره تحصیلی و ارتباط با کارشناسان می‌توانید از یکی از راه‌های ارتباطی موجود استفاده نمایید. با زودبیست می‌توانید آرزوهای خود را در قبولی کنکور تحقق بخشید و به رشته و دانشگاه مورد علاقه خود راه پیدا کنید.