امتحان نهایی هر ساله توسط آموزش و پرورش در سال دوازدهم برگزار میشد اما برای کنکور 1402 دستخوش تغییراتی شد که بار ها مورد بحث قرار گرفت و نظرات تغییر می کرد. موسسه زودبیست هر ساله با آماده کردن دانش آموزان برای امتحان نهایی سعی در بهتر کردن معدل دانش آموزان دارد. شما با ثبت نام در طرح مشاوره زودبیست و همینطورکلاس های زودبیست میتونید از امکانات موسسه زودبیست استفاده کنید. مشاوره تحصیلیت رو به زودبیست بسپار 

آیا معدل امتحان نهایی در  کنکور تاثیر دارد؟

امتحان واژه ای است که همه دانش آموزان با آن آشنا هستند  و خرداد ماه  با روزهای امتحانی اش، برای خیلی از دانش آموزان همراه با اضطراب های تلخ است. این امر طبیعی است و همه ما پیش از امتحان درجاتی از نگرانی را تجربه می کنیم. در روزهای امتحان ترس و نگرانی کمی لازم است اما نگرانی بیش از حد می تواند در جریان آماده سازی و انجام امتحان ها، مزاحمت ایجاد کند.

وقتی صحبت از امتحان نهایی می شود کار پیچیده تر می شود برای همین لازم است ابندا انواع امتحان را یکی یکی مورد بررسی قرار دهیم تا مطلب بهتر جا بیافتد

امتحان انواع مختلفی دارد که به ترتیب اهمیت عبارتند از

  • امتحان داخلی
  • امتحان هماهنگ شهرستانی
  • امتحان هماهنگ استانی
  • امتحان هماهنگ کشوری
  • امتحان نهایی

امتحان داخلی

امتحانی است که درطی سال تحصیلی توسط معلمان هر کلاس  برگزار می گردد. این امتحان می تواند روزانه، هفتگی، ماهانه یا امتحان نوبت اول یا نوبت دوم باشد در این نوع امتحانات سوالات توسط معلم مربوطه طراحی می گردد و توسط معلم مربوطه تصحیح می گردد و نمره کسب شده توسط دانش آموز قابل اضافه شدن توسط دبیر هست.

امتحان هماهنگ شهرستان

امتحانی است که معمولا در نوبت خردادماه و در یک شهرستان یا یک منطقه آموزشی به صورت هماهنگ برگزار می گردد مثلا امتحان ریاضی همه پایه های دهم یک شهرستان یکسان برگزار می گردد البته در بحث طرح سوال و برگزاری جلسه امتحان و اجرا یکسان است اما تصحیح توسط معلم مربوطه انجام می شود.

امتحان هماهنگ استانی

این گونه امتحانات معمولا در یک استان به صورت هماهنگ برگزار می گردد و به این معنی است که دانش آموزان مثلا پایه نهم همه مدارس یک استان به یک نوع سوال پاسخ می دهند و البته اجرا یکسان است و  تصحیح توسط معلم همان کلاس انجام می شود.

امتحان هماهنگ کشوری

در این گونه امتحانات تمامی دانش آموزان یک پایه خاص در سراسر کشور مثلا یازدهم متوسطه باید به یک نوع سوال یکسان پاسخ دهند یعنی برای همه دانش آموزان پایه یازدهم تجربی سراسر کشور یک نوع سوال طراحی می گردد ولی باز هم تصحیح معمولا توسط خود معلم کلاس انجام می شود.

و اما امتحان نهایی

امتحانات درس هايي از پايه دوازدهم متوسطه نظری است كه بصورت سراسري(كشوري) با برنامه همزمان و سوال هاي يكسان ، توسط اداره كل سنجش وارزشيابي تحصيلي تهيه مي شود و زير نظرسازمان آموزش و پرورش و بوسيله عوامل اجرايي امتحانات كه از طرف ادارات آموزش وپرورش شهرستان ها و مناطق مشخص مي شود برگزار می شود. در امتحانات نهايي برگزاري امتحان به صورت حوزه ای  و تصحيح اوراق بصورت متمركز انجام مي شود. وقتی صحیت از تصحیح به صورت متمرکز و حوزه تصحیح می شود یعنی برگه های امتحانی توسط معلم کلاس تصحیح نمی شود و در مکانی مشخص توسط دبیرانی غیر از دبیر کلاس تصحیح می گردد.

زمان برگزاري امتحانات نهايي

زمان امتحان نهایی

امتحانات دروس نهايي در هر سال تحصيلي در سه نوبت انجام و برگزار مي شود:

  • خرداد ماه
  • شهریور ماه ( تابستان )
  • دي ماه

البته به این معنی نیست که هر امتحان سه بار در سال تکرار می شود بلکه منظور این است که اگر دانش آموزی در درس یا دروسی نمره لازم را کسب نکرد می تواند در نوبت بعدی امتحان نهایی مجددا شرکت نماید و دروس باقی مانده را امتحان بدهد. البته بیان این نکته مهم است که اگر دانش آموزی در خردادماه نتوانست تمامی دروس را قبول شود و درس یا دروسی به شهریور ماه افتاد در صورت قبولی در دانشگاه باید حتما در خرداد یا شهریور دیپلم خود را بگیرد در غیر این صورت نمی تواند در دانشگاهی که قبول شده است ثبت نام نماید

لازم به ذکر است که  امتحان نهایی مختص دانش آموزان پایه دوازدهم دبیرستان در رشته های نظری است و شرایط خاصی دارد که دانش آموزان تا بحال تجربه نکرده اند، از جمله اینکه:

  • برای تمامی دانش آموزان سراسر کشور (مثلا پایه دوازدهم تجربی) فقط یک نمونه سوال یکسان طراحی می گردد.
  • امتحان به صورت حوزه ای برگزار می گردد یعنی دانش آموزان کلاس های مختلف یک شهرستان یا متطقه آموزشی معمولا در یک مدرسه یه صورت یک جا امتحان می دهند .
  • مراقبان و برگزار کنندگان امتحان نهایی معمولا معلمان طول سال تحصیلی دانش آموز نیستند.
  • امتحان در سراسر کشور و در یک ساعت خاص برگزار می گردد .
  • تصحیح برگه های امتحانی معمولا به صورت تجمیعی است یعنی اینکه در هر چند شهرستان یا چند منطقه آموزشی فقط یک مکان به عنوان حوزه تصحیح مشخص می شود و برگه های امتحانی که نام و مشخصات دانش آموز آنها جدا شده است و سر برگ ورقه  جدا شده است توسط معلمانی که  که قطعا معلم دانش آموز نیستند تصحیح می گردد.
  • همان نمره کسب شده در برگه دقیقا و بدون هیچگونه تغییری در کارنامه دانش آموز ثبت می گردد.
  • معدل این نمرات به عنوان معدل کتبی دانش آموز در کارنامه وی نوشته می شود.

انواع معدل در دوره متوسطه

برای هر دانش آموز در طول دوره متوسطه چند نوع معدل منظور می شود و  دانش آموز در دبیرستان دوره دوم چند  معدل دارد که یکی یکی با هم مرور می کنیم

  • معدل پایه دهم
  • معدل پایه یازدهم
  • معدل پایه دوازدهم ( معدل دیپلم)
  • معدل کتبی دیپلم
  • معدل کل

معدل پایه دهم و معدل پایه یازدهم و معدل پایه دوازدهم  هر کدام بر اساس نمره های کسب شده دانش آموز در نوبت اول و دوم آن پایه است.

  • معدل کتبی:

بر اساس نمره ورقه درس هایی که دانش آموز امتحان نهایی داده است محاسبه و اعلام می شود.

  • معدل کل دیپلم:
  • بر اساس نمره درس هایی که دانش آموز در طول کل دوره متوسطه ( دهم، یازدهم، دوازدهم )گذرانده است (96واحد) ، محاسبه می شود.

درمعدل کل چه درس هایی معدل گیری می شود؟

در محاسبه معدل کل دیپلم میانگین نمرات سه سال آخر دوره دوم متوسطه پایه های تحصیلی دهم ، یازدهم و دوازدهم مد نظر قرار می گیرد. در محاسبه معدل کل ، تعداد واحد هر یک از دروس نیز اعمال می شود و با ضرب کردن نمره هر درس در تعداد واحد آن و سپس جمع تمام نمرات و تقسیم بر تعداد واحد های درسی ، معدل کل دیپلم به دست می آید.

بنابراین در محاسبه معدل ، تاثیر هر درس بر اساس تعداد واحد های همان درس است و اگر در درسی که واحد بیشتری دارد ، نمره پایینی کسب کنید به همان نسبت معدل تان پایین تر می شود در واقع دو درس با واحد های مختلف ولی نمرات یکسان ، تاثیر برابری در معدل کل شما ندارد زیرا تعداد واحدهای مختلفی دارند.

معدل کتبی نهایی چیست؟

معدل امتحان نهایی

معدل کتبی نهایی فقط معدل امتحانات نهایی است که به صورت هماهنگ کشوری برگزار می شود. در محاسبه معدل کتبی فقط دروسی در نظر گرفته می شود که امتحان آن را به صورت نهایی شرکت کرده اید و فقط مربوط به سال دوازدهم است و نمرات مستمر به آن اضافه نمی شود.

معدل تاثیر گذار برای دانشگاه فرهنگیان کدام معدل است؟

بسیاری از دانش آموزان سوال می کنند که معدل تاثیر گذار برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان چیست ؟

آیا معدل کل دیپلم مهم تر است یا معدل کتبی ؟

در جواب باید گفت که شرط معدل برای دانشگاه فرهنگیان معدل کتبی نیست بلکه  معدل دهم، یازدهم، دوازدهم است که در بالا تر توضیح داده شد.

معدل تاثیر گذار برای قبولی در سایر دانشگاه ها کدام است؟

علاوه بر دانشگاه فرهنگیان که با شرط معدل دانشجو پذیرش می کند ، دانشگاه های دیگری نیز همچون دانشگاه شاهد ، علوم قضایی ، بقیه الله و … نیز شرط معدل دارند و داوطلبانی که خواهان انتخاب رشته این دانشگاه ها هستند ، باید دارای شرط معدل لازم باشند.

معدل مهم برای اکثر دانشگاه ها ، معدل کل دیپلم است ولی بعضی از دانشگاه ها مثل دانشگاه افسری و دانشگاه علوم انتظامی ، معدل کتبی را نیز ملاک قرار می دهند.

با توجه به اهمیت بالای سوابق تحصیلی در کنکور، نمرات نهایی بالا می توانند بسیار تاثیرگذار باشند و شانس قبولی در رشته های خوب را افزایش دهند.

چند سوال پرتکرار که این روزها دانش آموزان زیاد می پرسند… :

منظور از اِعمال سوابق تحصیلی چسیت ؟

تفاوت تاثیر مثبت با تاثیر قطعی  و تاثیر مستقیم چیست؟

چه نمراتی (سوابق تحصیلی) در نتیجه‌ی کنکور سراسری نتیجه‌ی مثبت و چه نمراتی نتیجه‌ی منفی دارند؟

تأثیر مثبت و یا منفی سوابق تحصیلی در چه حدّی است؟

جواب:

تاثیر معدل در کنکور 1401 قرار است به صورت مثبت لحاظ بشود. حالا این یعنی چی؟ ببینید وقتی شما در آزمون کنکور شرکت می کنید، نمره یا ترازی با توجه به درصد های شما به شما داده می شود. سازمان سنجش هم معدل نهایی شما را معادل یک تراز می کند. بعد تراز کنکور شما را با تراز معدل تان مقایسه می کند. اگه تراز معدل تان بالاتر باشد که باعث بالا رفتن تراز کنکورتان هم می شود ولی اگه تراز معدل تان از ترازی که در  کنکور کسب کردید کمتر بود، هیچ تاثیر منفی روی تراز شما نمی گذارد. به این  نوع تاثیر تاثیر مثبت گفته می شود. به زبان شاده تر یعنی اینکه در تاثیر مثبت  اگر تاثیر معدل شما به نفع شما باشد اعمال خواهد شد و اگر به ضرر شما باشد اعمال نخواهد شد.

اما تاثیر قطعی یا تاثیر مستقیم که از کنکور 1402 اعمال خوهد شد چه تراز شما را افزایش دهد و چه کاهش دهد چه به نفع شما باشدو چه به ضرر شما ، اعمال خواهد شد.

بحث بسیار بسیار مهم

حالا که با امتحان نهایی اشنا شدیم و از قبل با کنکور هم که آشنایی داشتیم مورد مهم این است که با توجه به اهمیت هر دو امتحان نهایی و کنکور چه کنیم ؟

نهایی یا کنکور

مساله این است؟

کلام یک کلام : من کنکورموفق با نهایی عالی را می خواهم.

بدون شک گاهی می شود در یک زمان دو کار مهم را انجام داد. مثلا می شود هم برای کنکور خواند و هم برای امتحان نهایی . می شود بله .تعجب نکنید بله. واقعا هم می شود.

وقتی با خواندن یک کتاب درسی مهم مانند زیست می توان هم برای امتحان نهایی خواند هم برای کنکور، پس با یک دست می شود و تا هندوانه برداشت. بله به همین سادگی.

دلیل اول:

چون که 100 آمد 90 هم پیش ماست.

برخی دانش آموزان  با این تصور که برای کنکور خواندن  با برای نهایی خواندن متفاوت است فقط یک مورد را انتخاب می کنند . یا کنکور یا نهایی. چه تصمیم اشتباهی. چرا نقد را با نسیه عوض کنید؟ وقتی که سوالات کنکور مفهومی شده است و خواندن مفهومی نیاز به خواندن چندین مرتبه کتاب درسی ومفاهیم آن دارد پس عملا مطالعه مفهومی شما را برای دو کار آماده می کند هم نهایی هم کنکور .

دلیل دوم:

با یک تیر دو نشان بزنید

اگر از آن سری دانش آموزانی هستید که از ابتدای سال درس به درس پیش آمده اید پس جای نگرانی نیسیت  با خواندن برای نهایی برای کنکور می خوانید و با خواندن برای کنکور برای نهایی  آماده می شوید.

سوال : رابطه معدل نهایی و کنکور چیست  و  معدل داوطلبان چقدر در نمره کنکورشان تاثیر می گذارد ؟

معدل داوطلبان درصورتی در  نمره کنکورشان تاثیر می گذارد که از نمره خود داوطلب بیشتر باشد قطعا شما هم موافق هستید که کسب نمره در امتحان نهایی به مراتب ساده تر از کسب نمره در کنکور است به دلایل زیر:

  1. نهایی تشریحی است و لی کنکور تستی.
  2. نهایی قطعا از کتاب است ولی کنکور گاهی خارج از مطالب کتاب هم هست.
  3. کنکور زمان محدود دارد ولی امتحان نهایی حدود 90 دقیقه وقت هست و هیچ نگرانی از بابت زمان وجود ندارد.
  4. در سوال کنکور فقط یک گزینه درست وجود دارد اما در امتحان نهایی چون تشریحی است اشاره به پاسخ هم گاهی نصف نمره تعلق می گیرد.
  5. در سوال کنکور دام و سوالات دام دار هم وجود دارد در صورتی که در امتحان نهایی این گونه نیست.
  6. سوالات کنکور الزاما تکرار سال های گذشته نیست ولی امتحان نهایی معمولا تکرار سال های گذشته است.
  7. کنکور آزمونی از همه دروس است در یک ساعت خاص، اما امتحان نهایی فقط یک درس و یک کتاب در هر دو روز . پس جای نگرانی و استرس وجود ندارد.
  8. اگر در امتحانات نهایی خرداد نمره نگیرید در امتحان شهریور قابل جبران است ولی کنکور تکرار ندارد.
  9. سوالات امتحان نهایی از لحاظ زمان پاسخگویی و همچنین سختی سوالات، بسیار آسان تر از سوالات کنکور هستند.

پس باید به امتحان نهایی به چشم یک فرصت نگاه کرد نه تهدید.

انتخاب میان امتحان نهایی دوازدهم و کنکور

در دو راهی انتخاب  بین کنکوری خواندن و برای نهایی خواندن، ما دانش آموزان سال دوازدهم به چهار گروه مختلف تقسیم می کنیم. و  هر گروه راه کار متفاوتی را برای این کار درپیش می گیرد.

گروه اول :

از نظر گروه اول نهایی اهمیتی ندارد و مهم فقط کنکور است پس  زمانی که باید به امتحان نهایی دوازدهم اختصاص داده شود را صرف جمع بندی برای کنکور می‌کنند و شهریور ماه امتحانات را پاس می‌کنند..

گروه دوم:

از نظر این گروه از دانش آموزان تاثیر امتحانات نهایی دوازدهم در کنکور سال بعد مهم است و احتمال می دهند که شاید امسال نتیجه داخواه رادر کنکور کسب نکنند و
انها  باور دارند که امتحان نهایی دوازدهم از سال بعد در کنکور تاثیر مستقیم دارد و اگر امسال نتوانند قبول شوند سال دیگر نمرۀ امتحان نهایی دوازدهم به آنها ضربۀ جبران ناپذیری وارد می‌کنند. با توجه به این که در کنکور سال های بعد نمره امتحانات نهایی در کنکور تاثیر مستقیم دارد،بنابراین توجه زیادی به امتحان نهایی دارند.

گروه سوم:

هم امتحانات نهایی دوازدهم و هم کنکور مهم است

این دسته هم خواهان نتیجه خوب در امتحانات نهایی هستند و هم می‌خواهند در کنکور نتیجه مطلوبی را کسب کنند. شاید این طرز فکر خیلی خوب باشد، چون هر کدام دیگری را پوشش می دهد.

گروه چهارم

نه امتحان نهایی دوازدهم مهم است و نه کنکور!
این دسته از دانش آموزان به کنکور اهمیتی نمی دهند و در مورد امتحانات نهایی نیز فقط قبولی با نمره 10 را چه در خرداد چه شهریور و چه دی ماه می‌خواهند. این دسته از داوطلبان گروه کثیری را تشکیل می دهند .

گروه چهارم برایشان نه کنکور مهم است و نه نهایی . و شما که در حال خواندن این مقاله هستید قطعا از گروه چهارم نیستید پس گروه چهارم در مقاله ما جایی ندارند

سطح امتحان نهایی دوازدهم و منبع سوالات امتحانات نهایی

سوالات امتحان نهایی فقط و فقط در چهارچوب کتاب درسی و حتی از تمرینات خود کتاب طرح می‌شوند.همچنین ، منابعی وجود دارد که فقط به آموزش امتحان نهایی و حل سوالات این امتحانات اختصاص دارد.

.یک داوطلب کنکوری که از ماه ها قبل برای کنکور در حال آماده سازی خود بوده و حجم انبوهی از تست ها را حل کرده باشد، سوالات امتحان نهایی برای او بسیار آسان خواهد بود. کسی که برای کنکور خوب خوانده باشد و انبوهی از  تست ها را حل کرده باشد، قطعا می تواند با یک مرور ساده  سوالات نهایی را مثل آب خوردن حل کند.

امتحان نهایی فرصتی برای مرور دروس دوازدهم برای کنکور است.

چرا همیشه کار را برای خودمان سخت کنیم و به هرچیزی به چشم یک مشکل برخورد کنیم؟ امتحان نهایی دوازدهم را به چشم یک موقعیت مناسب و عالی ببینیم. همانطور که می دانید، درصد قابل توجهی از سوالات کنکور از کتاب های سال دوازدهم طرح می‌شود و زمان امتحان نهایی دوازدهم بهترین فرصت برای جمع بندی این مطالب است. پس مطالعه دروس دوازدهم برای امتحانات نهایی، بهترین روش برای مرور دوباره این منابع در برنامه مطالعاتی کنکور است.

دوباره تاکید می کنم که امتحان نهایی بر خلاف تصوری که بیشتر دانش آموزان از آن دارند، سخت نیست و تنها با مطالعه کتاب درسی و حل سوالات سال های گذشته به تسلط مورد نیاز برای آن دست می یابید.

کسی که دنبال انجام کاری است و هدف دارد، راه‌حل آن را پیدا می‌کند و کسی که به دنبال انجام ندادن کاری است، بهانه‌ی آن را پیدا خواهد کرد. قطعا سطح درسی و امادگی دانش آموزان با هم متفاوت است و برای هر سطحی نیاز به راهکاری متفاوت و مناسب است تا بهترین نتیجه حاصل گردد.

کنکوری های عزیز خیلی مهم است که بدانیم چگونه مطاللعه می کنید اگر کمیت و کیفیت مطالعه شما را بدانیم قطعا می توانیم برای تان برنامه ریزی دقیقتر ارایه دهیم که هم نهایی را با بهترین نمرات قبول شوید هم در کنکور نتیجه قابل قبولی کسب کنید

کلام آخر

در پایان باید یادآوری کنیم که جمله ی معروف هدف های بزرگ، همت های بزرگ می طلبد را فراموش نکنید. قطعا موفقیت در کنکور اتفاقی نیست که با یک روز یا دو روز مطالعه به دست بیاید. این روزهای طلایی شاید دیگر هرگز برایتان تکرار نشوند.

پس سعی کنید با یک برنامه ریزی استاندارد و ایجاد تعادل بین مطالعه ی تستی و تشریحی دروس موفقیت خود را در امتحانات نهایی پایه ی دوازدهم و کنکور سراسری تضمین کنید و بدانید که هیچ چیزی بدون زحمت کشیدن و تلاش کردن به دست نمی آید مخصوصا قبولی در یک رشته ی خوب دانشگاهی!

دست حق به همراهتان