یادگیری مرحله اول قدم یک دانش آموز برای تحصیل و موفقیت در این زمینه میباشد. شما اگر در یک مدرسه خوب تحصیل نکرده باشید و از استاد خوب بهره نبرده باشید آیا در بقیه مراحل تحصیل به مشکلی بر نمیخورید؟؟ پس یادگیری جزء اول و مهم شروه موفقیت یک دانش آموز میباشد. زودبیست با ارائه کلاس های آنلاین در این زمینه نگرانی را از بین برده اند. برای ثبت نام در کلاس های زودبیست میتوانید کلیک کنید.

مهارت یادگیری

یادگیری تا چند دهه قبل، کمتر به عنوان یک مهارت مورد توجه قرار می‌گرفت.  اصطلاحی که بیش‌ از یادگیری رواج داشت، , واژه ی هوش بود.  چیزی به نام ضریب هوشی یا  بهره هوشی که معمولاً آن را آی کیوIQ) (می‌نامیم، در ذهن بسیاری از مردم جایگاه بالایی پیدا کرده بود .اگر کسی در آموختن توانمند بود، همه چیز را به بهره هوشی بالای او مربوط می‌دانستند و اگر کسی  در یادگیری ضعیف  بود، ضعف یادگیری او به بهره هوشیِ پایینِ  وی نسبت داده می‌شد.

البته بعد ها ، نقش معلم و سیستم آموزشی هم مورد توجه قرار گرفت. طی چند قرن اخیر که نظام آموزشی متمرکز شکل گرفته است یکی از انتظارات مهم خانواده‌ ها از دولت ‌ها این بوده است که ساختاری رسمی و متمرکز و منسجم برای آموزش و تربیت دانش آموزان ایجاد شود و وزارت های آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی و دانشگاهها در سراسر جهان، همگی بر اساس این انتظار و خواسته جهانی  طراحی شدند و شکل‌ گرفتند.

مطمئنا همه ما با این جملات آشنا هستیم:

  • این دفعه اصلا نتوانستم خوب یاد بگیرم
  • می خواهم یک زبان خارجی یاد بگیرم
  • من همیشه مشتاق یادگیری کارهای هنری بوده ام

 خلاصه اینکه در گفتار هر روزه از واژه یادگیری استفاده می کنیم، اما واقعا یادگیری چیست؟ وقتی از یادگیری صحبت می کنیم دقیقا از چه چیزی صحبت می کنیم؟

به طور خلاصه باید گفت که  انواع یادگیری عبارتند از:

بصری: وقتی موضوعی به کمک جدول نمودار یا تصویر به افراد منتقل می‌شود.

شنوایی: وقتی موضوعی به کمک صوت موزیک و موسیقی به افراد منتقل می‌شود.

شفاهی: وقتی موضوعی به شیوه شفاهی و معمولا با صدای بلند به افراد منتقل می‌شود.

فیزیکی: وقتی موضوعی به کمک انجام یک فعالیت فیزیکی به یادگیرنده منتقل می شود.

… و انواع دیگری که به دلیل تخصصی بودن مبحث به آن نمی پردازیم.

زودبیست فرصتی مناسب برای یادگیری بهتر

مراحل مختلف یادگیری

مراحل یادگیری

مرحله اول: داشتن هدف و انگیزه

اولین مرحله در یادگیری داشتن هدف و انگیزه است. زمانی که  شخص  هدفی خاص دارد و انگیزه کافی برای یادگیری دارد، در مدت زمان کمتری یادگیری حاصل می‌شود. داشتن هدف و  انگیزه، با رغبت در یادگیری همراه است در نتیجه یادگیری راحت‌تر حاصل می‌شود.

مرحله دوم: برقراری ارتباط بین هدف و انگیزه

زمانی که اهداف خودتان را تعیین می‌کنید و از انگیزه کافی برای رسیدن به هدف برخوردار باشید، فرایند یادگیری تسهیل می‌شود. برای صرفه جویی در زمان یادگیری ، می‌توانید انگیزه تان را در جهت رسیدن به اهداف هدایت کنید و از دوره های حرفه ای ما در موسسه زود بیست استفاده کنید.

مرحله سوم: داشتن محرک قوی

هدفی را انتخاب کنید  که برایتان چالش برانگیز باشد. هدفی که به راحتی به آن برسید نمی‌تواند برای تداوم یادگیری موثر باشد، چون سریع به مطلوب خود می‌رسید. از طرفی با تعیین اهدافی که خیلی دور از دسترس هستند، ممکن است در مسیر رسیدن ناکام شوید و به طور کلی از آن دست بکشید. پس حد و حدود را رعایت کنید.

مرحله چهارم: جستجو برای بهترین راهکار

هنگام یادگیری هر موضوعی، با گزینه‌های مختلفی رو به رو می‌شوید که باید از بین آن‌ها بهترین را انتخاب کنید.وقتی در آن زمینه مهارت کافی را به دست آوردید، دنبال تکنیک‌ها و روش‌هایی می‌روید که هر چه سریع تر به جواب یا هدف خود برسید. یافتن بهترین راه حل، یکی از مراحل یادگیری است که مانع از اتلاف وقت و انرژی می‌شود. در این مرحله، ناهماهنگی در مهارت، کمتر می‌شود. برای مثال اطلاع از روش‌های صحیح درس خواندن یکی از این راه حل‌ها می‌باشد.شما با استفاده از کلاس های زودبیست قادر خواهید بود  با یادگیری های استاندارد آشنا شده و در برنامه مطالعاتی خود از آنها استفاده نمایید.

مرحله پنجم: ثبات یافتن و خودکار شدن در یادگیری

یادگیری که با تمرین و تکرار همراه باشد به تدریج شما را به مرحله تثبیت و حرفه ای شدن می‌رساند. البته رسیدن به این مرحله، نیاز به صبر و حوصله دارد. پیشرفت در یادگیری، بر اثر تمرین و تکرار، با وارد شدن به مرحله خودکار شدن یادگیری حاصل می‌شود. در این مرحله توانایی و مهارت یادگرفته شده، به تمرکز و توجهی که در مراحل قبلی به آن نیاز داشتید ندارد. ساده‌ترین مثال مهارت خواندن یا نوشتن است. در مراحل اولیه، شما باید روی محتوای مورد نظر تمرکز زیادی صرف می‌کردید ولی اکنون به راحتی و بدون نیاز به تمرکز این کار را انجام می‌دهید. در این سطح، یادگیرنده قابلیت تجزیه و تحلیل مباحث را پیدا می‌کند و می‌تواند موضوع را از جنبه ‌های متفاوت بررسی کند.

یادگیری یعنی چی؟

بزرگان تعلیم و تربیت هر کدام تعریفی از یادگیری بیان کرده اند که گاهی با تعاریف دیگران نزدیک و گاهی از تعریف آنها دور است. برای مثال چند تعریف از یادگیری را در ادامه می آوریم.

 یادگیری یعنی:

  • فرایند انتقال در اطلاعات که این فرایند باعث تغییر در دانسته های ما می شود.
  • به دست آوردن دانش و مهارت و همچنین دسترسی راحت به آنها در حافظه است.
  • فرایند کسب دانش و تخصص
  • تقویت پاسخ های صحیح و تضعیف پاسخ های اشتباه
  • افزودن اطلاعات جدید به حافظه نهان

همان طور که دیدیم بزرگان تعلیم و تربیت و روانشناسان بزرگ هر کدام یادگیری را به گونه ای تعریف کرده اند . البته کار ما بررسی علمی مقوله یادگیری نیست بلکه میخواهیم ضمن رسیدن به یک برداشت درست از مفهوم یادگیری، مهارت های مورد نیاز دانش آموزان را در روند تحصیل برای آنها تبیین نماییم.

 یادگیری در سطح‌های زیر اتفاق می افتد:

  • حفظ کردن
  • درک مطلب
  • کاربردی کردن مطلب
  • تجزیه و تحلیل
  • توانایی ارزیابی و قضاوت
  • خلاقیت و ترکیب

بر اساس نظر متحصصان حوزه تعلیم و تربیت می‌توانیم دو واژه‌ی زیر را با معنایی متفاوت به کار ببریم:

آموزش:  به معنای تزریق دانش و مهارت از سمت معلم به دانش‌آموز

یادگیری:  به مفهوم تلاش فعال و دائمی دانش‌آموز برای جستجو و جذب دانش و بهبود مهارت

با این رویکرد سوال مهم این است که برای یادگیری بهتر چه باید کرد؟

یک دانش آموز کنکوری برای یادگیری بهتر باید با روش های بهبود یادگیری و روش های تثبیت یادگیری آشنا شود و در روند مطالعات خود به کار بندد.  دانش آموزان کنکوری می توانند با تماس با مشاوران و متخصصان ما در موسسه زودبیست با مهارت ها و روش های یادگیری و ترفندهای تثبیت یادگیری آشنا شوند .

در یادگیری چه عواملی مهم است ؟

اساتید زودبیست

قطعا تاثیرعوامل ژنتیکی، فردی، عاطفی وروانی و  جسمی، دیر آموز بودن و بیماری های خاص می تواند عوامل مهمی در ناتوانی یادگیری باشد اما اگر به یک یک این موارد دقت کنیم می بینیم که همه این ها فرد به فرد تفاوت می کند و ممکن است فردی باشد و شاید بتوان گفت که یک معلم گاهی نمی تواند این عوامل را حذف کند. اما عامل بسیار مهمی که ما در این مقاله به آن می پردازیم موضوع عوامل آموزشی است که قطعا همه افراد به طور تقریبا یکسان با آن مواجه هستند به این معنا که اگر عوامل آموزشی نامناسب در مسیر تحصیل یک دانش آموز قرار گیرد ممکن است دانش آموز با ناتوانی در یادگیری مواجه شود که بر عکس عواملی که در بالا گفته شد این عوامل با کمک و راهنمایی مشاورین زودبیست به راحتی قابل تغییر و تحول است.

برخی از عوامل آموزشی موثر در ناتوانی این موضوع عبارت اند از:

  • تدریس اشتباه ، ناکافی و ناصحیح به دانش آموز
  • عدم فراگیری معلم از مهارت‌های لازم جهت تدریس
  • توقعات بیش از اندازه بالا یا بسیار پایین معلمان
  • برنامه ریزی درسی و و طرح برنامه آموزشی ضعیف
  • عدم استفاده از فعالیت های انگیزشی به جا و مناسب
  • تدریس عملی نادرست
  • عدم آموزش مهارت‌های مرتبط با یادگیری‌
  • استفاده نادرست از روش های تدریس به روز
  • وجود مشکل در برنامه  مطالعاتی و درسی

یک ضرب المثل یک تجربه

یک ضرب‌المثل چینی می‌گوید: هزار معلم، هزار رویکرد دارند. می توان از این ضرب‌المثل می‌توان این نکته را برداشت کرد که آموزش هم مثل یادگیری انواع مختلفی دارد اما رایج‌ترین شکلی که از آموزش و یادگیری می‌دانیم شیوه معلم – محور یا دانش آموز– محور است.

گفته می شود در جلسه ای از معلمی با سابقه پرسیدند که در این سی سال خدمت چگونه کار کرده ای و چگونه تدریس کرده ای؟  معلم گفته بود که من سی سال را به یک روش درس داده ام و در تدریس خودم متبحر و کار آزموده شده ام و ظریفی به ایشان گفته بود که ای کاش سی سال را به سی روش مختلف تدریس می کردی تا مدل های دیگر تدریس را هم امتحان می کردی… .

بله مساله این است روش های تدریس متفاوت و موثری وجود دارند که وظیفه یک معلم این است که با همه آنها اشنا باشد و از همه آنها بهره ببرد. و این مهارت مشاوران و متخصصان ما در موسسه زود بیست است که ضمن شناسایی کاستی های نطام آموزشی ، با انجام خدمات مشاوره ای و بهره گیری از تجربه های رتبه برتر ها راهنمای بی مانندی برای کنکوری ها باشند.

به دریا رفته می داند مصیبت های طوفان را…!

بدون شک یک دنیا معنا در این جمله است چرا که در هر امری تجربه حرف اول را می زند و کسی که به دریا رفته است با مشکلات و پیشامد های دریا بیشتر آشناست؛ چرا که تجربه های گذشته ،به کمک وی می آید تا  این مسیر پر از طوفان را به سلامتی طی نماید. معلمان ، مدرسان و مشاوران با تجربه و کارآزموده ما در مجموعه زودبیست با کوله باری از تجربه ، تخصص و تعهد آماده اند تا شما دانش آموزان و به ویژه شما کنکوری های عزیز را در همه مشکلات و نقص های سیستم آموزشی کمک و یاری نمایند. تدریس های برتر، کلاس های تست زنی ، کلاس های تند خوانی و مشاوره های حضوری تلفنی و گروهی چند مورد از خدمات همکاران ما در موسسه زود بیست است. با ما باشید تا در روند تحصیل به آموزش عمقی و پایدار برسید. تفاوتی ندارد پایه چندم هستید ما در همه پایه ها تخصص داریم … !

کلام آخر

هیچ رازی درمورد موفقیت وجود  ندارد موفقیت حاصل برنامه ریزی ،کار سخت  و یادگیری از تجارب موفقیت ها و شکست های دیگران است. بدون شک نقش هدف گذاری، برنامه ریزی، انگیزه، مدیریت زمان و نظم شخصی در یادگیری بسیار پر اهمیت است و این همان کلید واژه هایی است که در موسسه زودبیست می خواهیم مهارت  دانش آموزان را در این موارد پر اهمیت تقویت کنیم

با زودبیست زودبیست بگیرید هم در نمره هم در مهارت های مطالعه و هم در مهارت های زندگی…..

دست حق به همراهتان