استرس قبل از کنکور یکی از مخرب ترین و شیطانی ترین 😈 اعمال برای یک دانش آموز کنکوری هستش. حالا زودبیست با ارائه این مقاله تمام نکات و راه کار های مقابله و کاهش استرس قبل از کنکور رو باز میکنه تا دیگه گول شیطان رو نخورید و به هدفتون نزدیک تر بشید 🧿 و اینکه با قرص هم نمیخواد موضوع رو حل کنی فقط همین مقاله رو بخونی خودش حل میشه .در ضمن در پیج اینستاگرام زودبیست هم نکات مشاوره ای فوق العاده براتون در نظر گرفتیم با دنبال کردن پیج میتونید از نکات پیج استفاده کنید.

مقدمه

استرس علاوه بر تاثیرات مخرب روحی و روانی می‌تواند عملکرد دانش آموزان را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. استرس زیاد موجب می‌شود که اطلاعات ذهنی دانش‌آموز در کسری از ثانیه پاک شود و در صورت مطالعه و آمادگی بالا هم نتواند نتیجه مطلوبی را کسب کند. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت استرس مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند تمامی زحمات یک دانش آموز را نابود کند.

دانش آموزان کنکوری با چه استرس هایی سر و کار دارند

استرس قبل از کنکور

 دانش آموزان کنکوری بر سر مواردی از قبیل دسته بندی دروس، مطالعه دروس، رسیدن به حد نصاب اهداف، کسب نتیجه مطلوب و غیره سروکار دارند. برخی از دانش آموزان تنها برای کسب یک نتیجه واحد تلاش می‌کنند و نرسیدن با نتیجه برای آن‌ها به معنی شکست تام در کنکور تلقی می‌شود.
یکی دیگر از عواملی که می‌تواند باعث استرس دانش‌آموزان شود این است که برخی از والدین بیش از توان فردی فرزندان‌شان از آنان توقع دارند و این امر می‌تواند تنش‌های روانی بسیاری را در دانش‌آموزان برانگیزد. دانش‌آموزان بسیاری در سال‌های گذشته علی‌رغم داشتن پیشینه تحصیلی مطلوب، در کنکور نتیجه خوبی را کسب نکرده اند.
علت این اتفاق می‌تواند در یکی از مسائل عنوان شده ریشه داشته باشد. استرس بیش از اندازه به دانش آموز اجازه نمی دهد تا آنچه که در اندوخته های ذهنش وجود دارد را به کار گیرد و کارکرد وی را به طور کل مختل می‌کند.

 علایم بروز استرس قبل از کنکور

 تا به حال به این فکر کرده‌اید که از کجا باید متوجه علائم وجود استرس در خود یا فرزندانمان شویم؟ اختلال استرس در افراد علائم متعدد و گوناگونی دارد و هر یک از افراد با توجه به شناخت خود می‌دانند که کدام علائم نشان دهنده بروز استرس در او است. کم حرفی، احساس گیجی، بدخلقی، پایین بودن انرژی، ضعف در تصمیم گیری‌ها، تنفس پی در پی، تپش قلب، درد معده، دارا نبودن انگیزه برای انجام امور، خواب زیاد، جویدن ناخن و غیره برخی از علایم بروز استرس در افراد به شمار می روند. نوع این علایم در افراد متفاوت می باشد و در سطوح پایین اهمیت چندانی ندارند. موضوع حائز اهمیت تاثیرات این عوامل بر عملکرد دانش آموزان می‌باشد که می‌تواند به طور کامل نتیجه زحمات آن‌ها را نابود کند.

 علت بروز استرس در دانش‌آموزان کنکوری

  • برخی دانش‌آموزان تصور می‌کنند که آمادگی لازم برای جلسه کنکور را ندارند این امر می‌تواند در میزان بروز استرس در دانش‌آموزان بسیار موثر باشد و از به دست آوردن نتیجه مطلوب جلوگیری کند.
  • برخی از دانش‌آموزان معتقدند که زمان کافی برای مرور دروس و اندوخته‌های خود پیدا نکرده‌اند و مطالب به صورت نامنظم در ذهن آن‌ها جای گرفته است. در این حین آنان معتقدند که نمی توانند استفاده مناسب و کافی را از این اندوخته‌ها داشته باشند و نتیجه مطلوبی کسب نخواهند کرد. این امریکی از مهم‌ترین علل بروز استرس در دانش آموزان به شمار می‌رود.
  • برخی دیگر از دانش آموزان نیز به دنبال کسب یک نتیجه منحصر به فرد و واحد می‌باشند. به طور مثال فقط قصد دارند که در رشته پزشکی دانشگاه تهران قبول شوند. بدیهی است که کسب هر نتیجه‌ای به جز این مورد می‌تواند به منزله شکست آن‌ها تلقی شود. عدم انعطاف پذیری در اهداف دانش‌آموزان یکی دیگر از دلایل بروز استرس در دانش‌آموزان و والدین آن‌ها به شمار می‌رود.
  • برخی از دانش آموزان نیز مدام به مقایسه خود و سایر همکلاسی‌هایشان می‌پردازند و معتقدند که آن‌ها آمادگی بیشتری برای کنکور دارند و میزان بیشتری از زمان خود را به مطالعه و تلاش پرداخته اند. در این حین شانس خود را برای کسب موفقیت در کنکور بسیار پایین می‌بینند و معتقدند که احتمال موفقیت رقبای آن‌ها در این تورنمنت بیشتر از خودشان است.
  • برخی دیگر از دانش‌آموزان نیز مفاهیم برخی دروس را به خوبی متوجه نمی‌شوند و طبق ضوابط کنکوری مجبورند که آن دروس را نیز برای مطالعه به کار گیرند. عدم یادگیری و عدم توانایی تحلیل دانش آموزان در برخی از دروس می‌تواند منجر به بروز استرس و عدم اعتماد به نفس آن‌ها در زمان پیش از کنکور شود.
  • برخی از والدین نیز فشار بیش از حدی بر فرزندان خود اعمال می‌کنند و توقع آن‌ها از فرزندانشان بیش از توان دانش آموز است. این امر در اکثر مواقع نتیجه معکوس در بر دارد و دانش آموز به علت داشتن استرس زیاد نمی‌تواند از مفاهیم و اندوخته‌های ذهن خود کمک گیرد.
  • وجود اتفاقات غیرقابل پیش بینی و تلخ می‌تواند زندگی پیش از کنکور دانش آموزان را تحت تاثیر خود قرار دهد و دانش آموز تصور کند که با عقب افتادن از برنامه خود دیگر نمی‌تواند اهداف مطلوب خود را کسب کند.

 راهکار های کاهش استرس قبل از کنکور

کاهش استرس قبل از کنکور

  • برای انجام اعمال روزمره خود برنامه واحدی داشته باشید و ساعت مشخصی را برای مطالعه کردن، صبحانه، ناهار، شام و تفریح خود تعیین کنید. تمامی کارهای خود را با برنامه پیش ببرید و زندگی اصولی‌تری را نسبت به گذشته خود در پی بگیرید.
  • مغز شما باید میزان استراحت کافی را داشته باشد تا بتواند بیشترین بازدهی را نسبت به آموخته‌های شما ارائه کند. داشتن خواب کافی به شما کمک می‌کند تا آموخته‌های شما در ذهنتان تثبیت شود و روز بعد خود را با انرژی بیشتری آغاز کنید. بدین ترتیب شما می‌توانید مدت زمان بیشتری را به مطالعه بپردازید و بازدهی بیشتری داشته باشید.
  • مدت زمانی را برای تفریح خود نیز در نظر داشته باشید و حتما توجه کنید که درس خواندن پیاپی می‌تواند باعث کسب نتیجه معکوس شود و پس از مدتی شما را از ادامه این روند باز دارد. بنابراین لازم است که حتما ساعتی را برای گوش دادن به موسیقی، تماشای برنامه‌های تلویزیونی یا رفتن به مهمانی در نظر بگیرید.
  • سعی کنید بر روی مطالب درسی و برنامه روزمره‌تان تمرکز داشته باشید و از ورود هرگونه از مطالب حاشیه‌ای به ذهنتان خودداری کنید.
  • از مصرف غذاهای بی‌ارزش خودداری کنید و برنامه تغذیه خود را به گونه‌ای بچینید که تمامی مواد مغذی در آن جای داشته باشند. مواد غذایی کم ارزش می‌تواند برای مدتی کوتاه به شما انرژی کاذب بدهد و به سرعت شما را با افت قند و انرژی مواجه کند.
  • زمان استراحت کفی را بین ساعات مطالعه خود در نظر بگیرید و توجه داشته باشید که مطالعه کردن به صورت یکنواخت می‌تواند نتیجه عکس در بر داشته باشد و مغز شما کشش ادامه این روند را از دست بدهد.
  • از خوردن نوشیدنی‌های انرژی زا پرهیز کنید زیرا عمده این نوشیدنی‌ها طبع گرم دارند و می‌توانند موجب افزایش استرس شما شوند.

چگونه استرس قبل از کنکور را کاهش دهیم

 در صورتی که برنامه دقیق و منظم داشته باشید می‌توانید به حد نصاب مطالعه دروس روزانه و ماهانه دست پیدا کنید. پیشروی متناسب با برنامه می‌تواند نقش به‌سزایی در کاهش استرس شما داشته باشد. داشتن یک مشاور تحصیلی خوب می‌توانند علاوه بر تاثیر بر جنبه‌های روحی و روانی، در پیش روی استاندارد و به روز شما نیز موثر باشد. برای انتخاب یک مشاور خبره می‌توانید از یکی از راه‌های ارتباطی موجود در سایت استفاده نمایید(تماس با ما) و با مشاوران زودبیست ارتباط برقرار کنید.