مدت زمان استراحت و ساعت خواب برای دانش‌آموزان کنکوری یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت به حساب می‌رود؛ بنابراین لازم است که به این امر توجه کافی داشته باشید تا اختلالات خواب دانش آموزان مانع از به دست آوردن موفقیت برای آنان نشود.
بسیاری از دانش آموزان کنکوری نمی‌تواند ساعت خواب خود را با ساعت مطالعه خود تنظیم نمایند و این امر باعث کاهش کیفیت مطالعه آنان در طول روز و افت تحصیلی‌شان می‌شود که می‌تواند منجر به بی حوصلگی و بداخلاقی آنان در طول روز شود.

اهمیت ساعت خواب برای دانش آموز کنکوری

بسیاری از دانش آموزان کنکوری شب را تا دیر وقت بیدار می‌ماند و به مطالعه می پردازند و از این طرف نزدیک ظهر از خواب بیدار می شوند. این امر برای دانش آموزان کنکوری مناسب نیست زیرا موجب کسالت و کاهش انرژی آنان در طول روز می‌شود.
تحقیقات نشان داده است که بیدار شدن در ساعت اولیه صبح می‌تواند شور نشاط بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد و شما را با انرژی بیشتری به مطالعه دروس وا دارد.

هر کس متناسب با شرایط خانوادگی و شغل خود، ساعت خواب معین و مشخصی را برای خود در نظر دارد اما این شرایط برای دانش آموز کنکوری نباید بدین شکل باشد زیرا مغز دانش آموزان کنکوری به استراحت کافی نیاز دارد و این استراحت کافی در ساعات اولیه شب حاصل می‌شود؛ بنابراین لازم است که دانش آموزان حداکثر تا ساعت ۱۰ الی ۱۱ به بستر بروند و خواب عمیق را تجربه کنند. در صورتی که ذهن شما خسته باشد نمی‌تواند مطالب جدید و سنگین را در خود پردازش کند؛ پس اگر می‌خواهید هدف خاصی را برای کنکور دنبال کنید لازم است که اهمیت ویژه ای برای خواب خود قائل شوید.

 یک دانش آموز کنکوری چند ساعت در روز را بخوابد

روزهای آخر منتهی به کنکور، دانش آموزان مطالعه طولانی مدتی را برای دروس خود دارند تلاش شان نسبت به قبر کریم برابر میشود. این امر می‌تواند منجر به دیر خوابیدن دانش‌آموزان شود و یا ساعت خواب آنان را به حداقل ممکن برساند که این برای سلامت ذهن و جسم آنان بسیار مضر است.
طبق تحقیقات انجام شده هر فرد در هر سنی که باشد ساعت خواب معین و مشخصی را نیاز دارد. نوزاد چند روزه تا ۲۳ ساعت در روز میخوابد و افراد در سنین بالا ممکن است توان خوابیدن بیش از چهار ساعت را از دست بدهند. دانش آموزان کنکوری حدود ۱۷ یا ۱۸ سال سن دارند و ساعت خواب کافی برای این سن معادل ۶ الی ۸ ساعت در روز است. خوابیدن کمتر از ۳ ساعت به هیچ عنوان به دانش آموزان این سنی پیشنهاد نمی‌شود زیرا می تواند آثار زیان‌بار کوتاه مدت و بلندمدت را برای وی در پی داشته باشد. اثرات کم خوابی بر روی افراد متعدد مختلف می‌باشد اما این آثار بر روی دانش‌آموزان کنکوری نتایج بسیار منفی در پی دارد و گاه می‌تواند به قیمت آینده آنان تمام شود.

آیا میزان خواب در قبولی کنکور موثر است

داشتن استراحت کافی می‌تواند به فراغ خاطر شما و باز شدن ذهنتان کمک کند؛ علاوه بر این، سلامت جسم و روح شما در گرو داشتن خواب کافی است که این خود می‌تواند تاثیر بسزایی در کیفیت مطالعه شما داشته باشد. تقویت حافظه و افزایش ظرفیت آن یکی از رمزهای موفقیت در کنکور به حساب می‌آید و این امر با داشتن خواب کافی حاصل می‌شود.

داوطلبان کنکوری در طول روز یک یا چندین مباحث درسی را مطالعه می‌کنند و برای پردازش دقیق ذهن درباره هر یک از این مباحث، لازم است که ذهن استراحت کافی داشته باشد تا بتواند تمامی مطالب خوانده شده را در خود تثبیت کند بنابراین اگر احساس می کنید که ذهن شما قابلیت پردازش و تثبیت مطالب را در خود از دست داده است به ساعت خواب خود مراجعه کنید و آن را بسنجید.

ناگفته نماند که کیفیت خواب نیز از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا دانش آموزان کنکوری در این مدت از استرس بالایی برخوردار هستند و ممکن است در این ساعات شب خواب عمیقی را تجربه نکند. در این حالت به ذهن فرد بیدار است و به مسائل روزانه خود فکر می‌کند این امر می‌تواند کیفیت خواب شما را کاهش دهد و اثرات منفی بر روند پیشرفت شما بگذارد.

بهترین زمان خواب کنکوری

بدیهی است که فعالیت مغز در ساعت خواب شما به طور کامل متوقف نمی‌شود. بسیاری از دانشمندان معتقدند که به دلیل برقراری اتصالات عصبی در ساعت خواب، همواره مغز فعالیت خود را ادامه می‌دهد اما این فعالیت نباید منجر به کاهش کیفیت خواب شما شود. یکی از دلایلی که می‌تواند منجر به انجام این امر شود وجود استرس فراوان برای دانش آموز است در صورتی که از افرادی هستید که استرس فراوان شما را آزار می‌دهد و به کیفیت خواب شما تأثیر گذاشته است حتماً با یک مشاور مشورت نمایید و از وی برای درمان خود راهکار دریافت کنید. برای انجام این کار می‌توانید به کارشناسان ما در زودبیست متصل شوید. برای انجام این کار از یکی از راه‌های ارتباطی سایت استفاده کنید.

مطالعات روزانه شما در حافظه کوتاه مدت شما می‌رود و انتقال آنان به حافظه بلند مدت در شب و به هنگام خواب صورت می‌گیرد بنابراین ساعت خواب خود را دست کم نگیرید و تصور نکنید که اگر به جای خوابیدن مطالعه کنید نتیجه بهتری را برای کنکور به دست خواهید آورد.

همانطور که گفته شد در ساعت خواب اطلاعات در مغز پردازش می‌شود و بعد از بیدار شدن فرد در صبح روز بعد، مغز کاملا آماده دریافت مطالب جدید است و هرچقدر این پردازش به میزان کمتر انجام شده باشد مغز نمی‌تواند پردازش صحیحی را از اطلاعات به فرد ارائه کند؛ بنابراین کارشناسان می‌گویند حتی اگر دو ساعت در روز خواب خود را کاهش دهید مغز شما به میزان ۱۵ روز تاثیر منفی بر حافظه را دریافت می‌کند.

 چه ساعتی از خواب بیدار شویم

اگر شما در حالی که خواب آلوده هستید به انجام فعالیت‌های ذهنی و فیزیکی بپردازید می‌تواند منجر به وجود آلرژی، کم خونی، کمبود آهن، بر هم خوردن عوامل هورمونی، کاهش ویتامین‌های بدن، افت فشار خون و قند شود. بنابراین زمانی فعالیت‌های ذهنی و بدنی خود را آغاز کنید که کاملا سرحال هستید. ناگفته نماند که اندام‌های دیگر بدن همانند سیستم عصبی، خون، کلیه، قلب و معده نیز تحت تاثیر عوامل مغزی و تفکرات شما قرار دارند و با وجود خستگی شما می‌توانند عدم رضایت خود را با برهم خوردن نظم و وجود و احساس درد به شما ابراز کنند.

در صورتی که مدام کسل هستید و از مشکلات جسمی ناشی از استرس رنج می‌برید حتما با پزشک خود مشورت کنید و سلامت خود را به نتیجه کنکور و هر امر دیگری اولویت دهید.

در نظر داشته باشید که ورزش صبحگاهی می تواند انرژی و افکار منفی را به طور کل از شما دور کند و به افزایش تمرکز شما کمک شایانی داشته باشد. در صورتی که بدن شما به ورزش عادت کند می‌توانید تاثیرات مثبت آن را بر روی روند زندگی خود مشاهده کنید.

ورزش صبحگاهی کنکوری

بهترین زمان بیدار شدن از خواب در صورت داشتن خواب کافی، ۵ الی ۸ صبح می‌باشد. بدن انسان به بیداری در ساعت اولیه تابش خورشید واکنش بسیار مثبتی نشان می‌دهد نتایج آن در سلامت جسم و روح شما آشکار خواهد بود.

کم خوابی دانش آموزان کنکوری

اگر جز آن درصد از دانش آموزانی هستید که در سال کنکور خواب کافی ندارید و استراحت کافی را تجربه نمی‌کنید بدانید که در معرض مبتلا به بیماری‌های متعددی هستید و این روند مطالعه ذهن شما را برای دریافت اطلاعات جدید آماده نخواهد کرد.

در صورتی که شما بیدار هستید اما انرژی کافی برای انجام امور مطالعاتی خود ندارید بدانید که مطالعه در این شرایط هیچ کمکی به شما نخواهد کرد و مطالبی که در این حالت مطالعه شوند در ذهن شما سپرده نشده و ذهن شما قادر به پردازش آنها نخواهد بود. بنابراین ذهن خود را همانند یک دستگاهی تصور کنید که در صورت خرابی و یا خستگی قدرت تجزیه و تحلیل مطالب ورودی خود را نخواهد داشت.

افراد برتر کنکور چند ساعت در روز می خوابند

همانطور که در قسمت بالا گفته شد نیاز خواب سن دانش آموزان کنکوری به هشت ساعت در روز می‌رسد و کمتر خوابیدن از این میزان می‌تواند کاهش قدرت یادگیری و کاهش قدرت جسمی شما را در بر داشته باشد. تحقیقات انجام شده دانش آموزانی که در سال‌های گذشته موفق به اخذ رتبه های برتر کنکور شدند دارای ۷ و ۸ ساعت خواب در شبانه روز بودند.

ساعات مختلف شبانه روز و فعالیت بدن

  • در ساعات اولیه صبح دمای بدن افزایش یافته و سرعت سوخت و ساز بدن به میزان حداکثر ممکن می‌رسد. این زمان برای ورزش کردن بسیار مناسب است و افراد با ورزش کردن و تحرکات بدنی در این ساعت می‌توانند ذهن و بدن خود را برای انجام فعالیت‌های مثمر ثمر در طول روز آماده کند.
  • ساعت میانی صبح نیز ذهن شما حداکثر هوشیاری را دارد و در این زمان مطالب به‌راحتی در ذهن سپرده می‌شود. بنابراین شما توصیه می کنیم که مطالب حفظی خود را در این ساعت از روز انجام دهید.
  • ساعت اولیه بعد از ظهر نیز بهترین زمان برای یادگیری مطالب می‌باشد. ساعت مناسب برای مطالعه دروسی همانند فیزیک، شیمی و ریاضی در این ساعت است زیرا آدرنالین خون افزایش میابد و حافظه بلند مدت نیز در این ساعت فعالیت بهتری دارد.
  • ساعات عصر نیز آدرنالین خون به اوج خود می‌رسد و بهترین زمان برای انجام انواع فعالیت‌های ورزشی است بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که در این ساعت حتماً به انجام تمرینات بدنی بپردازید تا تاثیر مثبت آن را هم در روند مطالعاتی خود و هم در سلامت جسمانی‌تان احساس کنید.
  • ساعات اولیه شب نیز بدن با افزایش هورمون ملاتونین روبه‌رو می‌شود و سوخت و ساز بدن تا حد بسیاری کاهش می‌یابد. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که در مصرف وعده غذایی شان زیاده روی نکنید تا احساس سنگینی در شما به حداقل ممکن برسد. این زمان بهترین ساعت برای مرور مطالب درسی می باشد و به شما توصیه می شود که از مطالعه مطالب جدید در این تایم خودداری کنید.
  • ساعت ۱۰ الی ۱۱ شب نیز بهترین ساعت برای انجام خواب می باشد و 3 تا 5 صبح ساعت هورمون‌های بدن به کمترین میزان میرسد که بهترین زمان برای انجام خواب عمیق است.

 جمع بندی

زمان مناسب برای خوابیدن ۳ تا ۵ صبح و ۲ تا ۴ بعد از ظهر می‌باشد. اوج زمان هوشیاری 9 الی 11 صبح و 7 الی 9شب می‌باشد. توجه داشته باشید که در فصل بهار و اوایل فصل سرما ممکن است که ساعت خواب شما کمی افزایش یابد و سستی در شما بیشتر به چشم بخورد این میزان طبق روند گذر فصول طبیعی می‌باشد و برای انجام آن می‌توانید از تجزیه خورد و خوراک خود کمک بگیرید.
مواد غذایی که طبع گرم دارند میتوانند برای شما در جهت گذر از این وهله کمک کننده باشند.

در آخر به شما توصیه می کنیم که خوابیدن کمتر از ۶ ساعت و بیشتر از ۸ ساعت به هیچ عنوان به شما توصیه نمی‌شود زیرا کاهشی میزان می‌تواند منجر به کسالت های جسمی و کاهش قوای ذهنی می‌شود. خوابیدن بیش از ۸ ساعت نیز می‌تواند شما را کسل و بی حوصله کند و راندمان مغزتان را کاهش دهد. بهترین ساعت خواب نیز مابین ده الی ۶ صبح میباشد و به شما پیشنهاد می‌شود که تحت هیچ شرایطی این زمان را جابجا ننمایید. توجه داشته باشید که با خوابیدن در ساعات شب هورمون رشد و هورمون ملاتونین به میزان کافی در بدن شما ترشح می‌شود. در غیر این صورت شما رشد و تمرکز کافی را نخواهید داشت.