آموزش مجازی و آنلاین 3 ساله از شروع کرونا تو کشور ما آغاز شد و سال های اول با توجه به ناشناخته بودن این پلتفرم باگ های زیادی برای دانش آموزان و اساتید وجود داشت. اما باتوجه به گذشت زمان الان اکثریت دانشگاه ها و موسسات آموزشی با توجه به حضوری شدن کلاس ها هنوز هم از این پلتفرم استفاده میکنند. موسسه زودبیست هم یکی از این موسسات هست؛ زودبیست با ارائه کلاس های آموزشی و آنلاین در دروس مختلف 3 رشته با اساتید رتبه برتر کنکور هنوز هم به دانش آموزان سرتا سر کشور خدمات اراته میدهد. زودبیست هر ساله با مشاوره و تدریس و آزمون کارنامه درخشان خود را گسترده تر کرده و قبولی های کنکور زودبیست هر ساله بیشتر خواهند شد.

 مقدمه

آموزش مجازی که بعضی ها به آن آموزش الکترونیک نیز می‌ گویند نوعی آموزش از راه دور است. کمتر کسی پیدا می شود  که این روزها با آن آشنایی نداشته باشد. از کودک 4 ساله‌ در پیش دبستان تا دانشجوی مقطع دکتری، همه به نوعی با آن سر و کار دارند.

شیوع ویروس کرونا معادلات و نظم موجود در تعلیم و تربیت را به هم زد به گونه ای که دیگر معلم و دانش آموز محور اصلی تعلیم و تربیت نیست و مدرسه از مکان اصلی و مبدا آموزش خارج شده است که این موضوع مهم سبب دغدغه اصلی والدین  شده زیرا فرزندانشان به یکباره وارد دنیای آموزش از راه دور و فضای مجازی و گرداب شبکه های آسیب زای اجتماعی شدند.

همه گیری ویروس کرونا تعطیلی مدارس را رقم زد و این موضوع زمینه ساز مشکلات زیادی برای خانواده ها از نظر وقت گذاشتن برای آموزش فرزندانشان در کلاس های مجازی، پرداخت هزینه های گزاف اینترنت ، تامین تجهیزات نوین آموزشی و حتی سرگرم شدن فرزندان با بازی ها و سرگرمی های اینترنتی شد.

همین چند سال پیش، داشتن گوشی همراه برای دانش آموزان از نظر والدین و معلمین خطا و خلاف و مسئله‌ای غیرقابل‌ قبول  بود. اما امروزه داشتن گوشی همراه برای ادامه تحصیل دانش آموزان به یک بخش مهم و ضروری تبدیل شده است. این روزها خواسته یا ناخواسته، آموزش مجازی و آموزش الکترونیک و آموزش از را دور با زندگی ما و فرزندان ما عجین شده. است  به کاری که اکنون در حال انجام آن هستید توجه کنید. در حال حاضر شما در حال خواندن محتوای آموزشی در رابطه با آموزش مجازی هستید.  در حال یادگیری از فضای مجازی و اینترنت هستید و به واسطه آموزش از راه دور مشغول فراگیری چیزهایی هستید که  که درباره آموزش در فضای مجازی نوشته شده است.

در دو سه سال گذشته و در کل جهان، شیوع ویروس کرونا با مشکلات و آسیب‌های جدی در حوزه های مختلف همراه بوده که نظام آموزشی و دانش آموزان را نیز تحت تاثیر قرار داده است.  همه گیری ویروس کرونا و تعطیلی اجباری آموزش‌ها و سوق دادن مدارس به سمت آموزش غیر حضوری در دو سال گذشته و تداوم آن در سال تحصیلی جاری به مجموعه نظام آموزشی و در کنار آن معلمان و دانش آموزان  شوک وارد کرد و آنها را در شرایطی قرار داد که تا به حال تجربه نکرده بودند. اگر چه مدارس بسته شد و لی با تلاش معلمان دلسوز مدارس مجازی بازگشایی شد و با کمک مدیران معلمان و نیز رسانه های آموزشی و در کنار آنها بخش های خصوصی تمام همت به کار گرفته شد تا وقفه ای در امر آموزش پیش نیاد اما از حق نگذریم هیچ چیز جای آموزش حضوری و کلاس واقعی را نمی گیرد. در این مقاله می خواهیم تاثیر آموزش مجازی بر کیفیت تحصیلی را مورد  بررسی قرار دهیم

بدون شک مانند هر موضوع علمی دیگری در این جا لازم است که ابتدا کلید واژه ها یا کلمات کلیدی موضوع مورد بحث قرار گیرد

آموزش یعنی چه؟

مجازی یعنی چه ؟

آموزش مجازی یعنی چه؟

سابقه آموزش مجازی چیست؟

چرا آموزش مجازی به بوجود آمد؟

کیفیت آموزشی یعنی چه؟

و در پایان و پس از تبیین مفاهیم اولیه  به این سوال مهم پاسخ دهیم که …..

آموزش مجازی چه تاثیری بر کیفیت آموزشی دارد؟

آموزش یعنی چی؟

همان طور که همه می دانیم از نظر لغوی آموزش به معنای  فرایند تسهیل یادگیری ، یا کسب دانش، مهارت ، ارزش ، اخلاق ، اعتقادات و عادت هاست به زبان ساده تر آموزش به معنای انتقال دانش و مهارت از یاد دهنده ( معلم ) به یادگیرنده ( دانش آموز ) است. این آموزش می تواند یاد دادن یک مفهوم تخصصی ، علمی یا عمومی و یا  یاد دادن یک مهارت تخصصی و یا عمومی  باشد. ولی از نظر عموم مردم آموزش همان  تدریس درس در مدرسه توسط معلمان بعه دانش آموزان تعریف می شود.

مجازی یعنی چی ؟

از نظر لغوی مجازی در برابر واژه واقعی به کار می رود مجازی یعنی فرضی و خیالی اما بحث اصلی ما فضای مجازی است و فضای مجازی یعنی فضایی که در واقعیت و فیزیک قابل مشاهده نیست بلکه یک مفهوم انتزاعی و خیالی است . فضای مجازی فضایی غیر از فضای کلاس و مدرسه است و به زبان ساده تر تدریس در فضای مجازی تدریس در فضایی مانند تلویزیون و کامپیوتر و تبلت و گوشی و و بر روی نوار و سی دی و دی وی دی و  از این قبیل است.

آموزش مجازی یعنی چی؟

آموزش مجازی زودبیست

به طور خلاصه آموزش مجازی یعنی تدریس مجازی یک معلم برای یک دانش آموز در یک کلاس  مجازی و در مدرسه مجازی توسط صوت و تصویر و یک فایل مجازی. می بینیم که چند مفهوم متفاوت در یک عبارت جا خوش کرده اند.

آموزش مجازی یک نوع آموزش از راه دور است که در آن فضای مجازی بستر یاددهی و یادگیری است. دانش آموز و معلم به جای اینکه در مدرسه و دانشگاه سر کلاس درس حاضر شوند و با هم ارتباط بگیرند، در فضای آنلاین با یکدیگر ارتباط می‌گیرند.

تدریس انلاین یکی از انواع آموزش مجازی و بی شک برترین نوع آموزش مجازی است که طی آن معلم و دانش آموز و در یک زمان مشخص وارد کلاس مجازی شده ودر یک محیط مجازی با یکدیگر در تعامل قرار می گیرند. در آموزش مجازی آنلاین معلم می تواند با ارائه فایل های پی دی اف و اسلایدهای پاورپوینت و صدا و تصویر خود مباحث آموزشی مورد نظر را برای دانش آموزان تدریس نماید.

امروزه به روش آموزش و یادگیری توسط منابع دیجیتال اعم از موبایل، کامپیوتر، اینترنت و تبلت، آموزش مجازی گفته می‌شود. بنابراین آموزش مجازی، یک روش آموزشی است که در هر جایی قابل اجراست و بسیار ساده انجام می‌شود.در آموزش  مجازی یا الکترونیکی و یا آموزش از را دور، دوره‌های آموزشی به صورت ویدیو کنفرانس و سخنرانی‌های زنده بر روی اینترنت قابل دسترسی هستند. دانش‌آموزان در بحث‌ها شرکت می‌کنند، نظرات و اشکالات خود را بیان می‌کنند و این یعنی  اینکه دانش آموزان در خانه و در جای گرم و نرم خود می‌نشینند و به راحتی به مقالات، جزوات و محتوای آموزشی دسترسی پیدا می‌کنند، بدون آنکه نیاز باشد صبح زود از خانه بیرون رفته و در آموزشگاه یا مدرسه حاضر شوند.

اصطلاحات بسیاری وجود دارد که برای توصیف این روش آموزشی ارائه می شود.اصطلاحاتی همچون:

  • آموزش انلاین
  • آموزش از طریق اینترنت
  • آموزش از راه دور
  • آموزش الکترونیک کامپیوتری
  • یادگیری آنلاین
  • یادگیری اینترنتی و …

 آیا آموزش مجازی با آموزش الکترونیک و آموزش از راه دور یکی هستند؟

در یک نگاه کلی جواب “بله  است” این روزها همه‌ی این عبارات ها یک مفهوم را می‌رسانند. اگر بخواهید کمی جزئی‌تر به ماجرا نگاه کنید باید گفت که بین تمامی آنها تفاوت وجود دارد و گزینه‌های بالا زیر مجموعه‌ی یکدیگر هستند و با هم یکی نیستند. آموزش از راه دور انواع مختلفی دارد. “کتاب و جزوه” نیز نوعی آموزش از راه دور هستند. نوع دیگر آموزش از راه دور ” آموزش الکترونیکی” است.
آموزش الکترونیکی، نوعی از آموزش است که به واسطه ابزارهای الکترونیک و دیجیتال برگزار می‌شود. آموزشی که به واسطه هر نوع فناوری که از طریق ابزارهای الکترونیک ماندن گوشی موبایل، تبلت، کامپیوتر، لپتاپ و حتی تلویزیون و سایر وسایل مشابه برگزار شود آموزش الکترونیک خوانده می‌شود.

پیام‌رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی، بسترهای آموزش آنلاین و … هم نوعی آموزش الکترونیکی هستند و از آنجایی که به واسطه اینترنت و فضای مجازی فعالیت می‌کنند آموزش مجازی خوانده می‌شوند.

در نتیجه آموزش مجازی نوعی آموزش الکترونیک است و آموزش الکترونیک نیز نوعی آموزش از راه دور.

البته همانطور که گفتیم این روزها همه آنها را با یک مفهوم معنی می‌کنند و آن هم آموزش مجازی‌ای است که در مدارس در حال برگزاری است.

چرا آموزش مجازی به وجود آمد؟

در دوره هایی از تاریخ به دلایلی از قبیل صرفه جویی در وقت و زمان و از آن مهم تر صرفه جویی اقتصادی و عدم امکان حضور استاد و مدرس در یک مکان و زمان خاص، مدیران از آموزش مجازی بهره برده اند اما در دو سه سال گذشته دلیل گسترش آموزش های مجازی و یا الکترونیکی و یا اینترنتی…  موارد فوق نبوده است بلکه یک بلای جهانی و یک بیماری همه گیری به نام کرونا بوده است در دی ماه سال 1398 با اعلام شیوع بیماری کرونا، دولت ها و کشور ها به دلیل پیشگیری از شیوع این بیماری بحث قرنطینه خانگی را مطرح کردند و به جهت ماندن دانش آموزان در منازل و تعطیل شدن مدارس و دانشگاه ها بحث آموزش مجازی به شدت گسترش یافت تا جایی که در ایران در بستر اینترنت شبکه آموزشی دانش آموزی یا به طور مخفف واژه شبکه “شاد”مطرح و خیلی زود به جای آموزش حضوری، آموزش مجازی در بستر اینترنت و شبکه شاد شکل گرفت.

تفاوت آموزش مجازی با آموزش حضوری چیست؟

آموزش مجازی از بحث یادگیری بسیار شبیه به آموزش حضوری است اما از نظر روش اجرایی کاملا با آن متفاوت است و کاربران این سیستم آموزشی باید توانایی استفاده از ابزارهای دیجیتال را داشته باشند. آموزش مجازی معمولا نیاز به حضور یاد دهنده و یاد گیرنده به صورت فیزیکی ندارد در حالی که در روش آموزش حضوری معمولا کلاس‌ها به صورت فیزیکی برگزار می‌شوند.

مقایسه آموزش مجازی و حضوری

آموزش آنلاین با آموزش حضوری متفاوت است. هر کدام از آنها ویژگی‌های خاص خود را دارند.  در پایین این دو روش آموزشی را با هم مقایسه می‌کنیم.

در آموزش حضوری همه باید سر کلاس حضور داشته باشند. چه معلم و چه دانش آموزان. ولی در کلاس های مجازی هیچ محدودیت مکانی‌ای وجود ندارد. ابزارهای آموزشی در آموزش حضوری با آموزش مجازی متفاوت است. سر کلاس حضوری نیاز به نیمکت، تخته، ماژیک و وسایل کمک آموزشی فیزیکی هست ولی در کلاس مجازی تنها به یک گوشی هوشمند یا کامپیوتر نیاز است گفته می‌شود. اگر کامل تر بخواهیم به بحث بپردازیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عوامل محیطی در خانه روی میزان تمرکز دانش آموزان تاثیر منفی می گذارد.
  • خود ابزار آموزشی یعنی گوشی یا کامپیوتر یک عامل بزرگ حواس پرتی است.
  • درکلاس‌های حضوری میزان تمرکز دانش آموزان بیشتر است.
  • در کلاس‌های مجازی به خاطر دسترسی همه جانبه دانش آموز به همه چیز میزان تمرکز او کمتر است.
  • خیلی از معلم ها نمی‌توانند آنطور که باید در انتقال مفاهیم آموزشی موفق باشند.
  • خیلی از خانواده ها به جای همراهی فرزند خود به جای او سر کلاس آنلاین حاضر می‌شوند.
  • خیلی از کودکان ترجیح می‌دهند به جای یادگیری، روش‌های تقلب کردن را بیاموزند.
  • معلم نمی‌تواند بر کلاس درس مجازی تسلط داشته باشد چون دانش آموزان را نمی‌بیند
  • خیلی از والدین نظارت درستی بر حضور موثر فرزندان خود سر کلاس درس ندارند.
  • ممکن است دانش آموز اوقاتی از کلاس را غیبت کند و کسی متوجه نشود و …

لازم به ذکر است که آموزش در فضای مجازی صرفا به معنای انتقال اطلاعات آموزشی نیست آنچه اهمیت دارد انتقال صحیح و تاثیرگذار مطالب آموزشی می باشد. فراموش نکنیم که  اصل اول در آموزش برقراری ارتباط موثر با دانش آموزان است.

مزایای آموزش مجازی چیست؟

مزایای آموزش مجازی

آموزش مجازی قطعا به دلیل مزایایی که دارد مورد استقبال قرار گرفته است از جمله صرفه جویی مالی و بهره وری اقتصادی در بحث زمان  و مکان دسترسی به استاد و محتوا در هر مکان وزمان ، آموزش بروز حتی در محیط کار ، قابلیت تغییر بسیار کم هزینه محتوا و منبع آموزشی،   بهبود کارایی و تاثیر و کنار گذاشتن کاغذ و قلم و بحث رفت و آمد معلم و دانش آموز و در نتیجه کاهش اثرات زیست‌محیطی.نیاز نداشتن به حضور فیزیکی دانش آموز و معلم در کلاس، وابسته نبودن کلاس درس به زمان خاص ، امکان همزمان کارپاره وقت  و تحصیل ،امکان رفع اشکال و تعامل با معلم و همکلاسی ها حتی در غیر از زمان آموزش، امکان تکرار و بازبینی دوباره و چند باره موارد تدریس شده در صورت نیاز، عدم محدودیت زمانی و مکانی ، در دسترس بودن در همه مکان‌ها و زمان‌ها و امکان بررسی دروس در زمان و مکان دلخواه‌ .

معایب آموزش مجازی چیست؟

در کنار مزایای زیاد گفته شده، آموزش مجازی معایب بسیار زیادی هم به همراه دارد، اصلی‌ترین آن این است که آموزش تئوری خواهد بود. ممکن است برای برخی آموزش چهره به چهره مهم باشد، که در این نوع آموزش چنین امکانی وجود ندارد. از ایرادهای مهم آموزش مجازی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بسیاری از امتحانات و ارزیابی‌ها محدود به سوالاتی هستند که ذاتا عینی‌اند.
  • مسئله میزان امنیت برنامه‌های آموزش آنلاین وجود دارد.
  • هر کس آنلاین شود، می‌تواند به جای دانش‌آموز واقعی پروژه را انجام دهد.
  • آزمون‌ها بیشتر مبتنی بر دانش هستند، نه فعالیت دانش‌آموز.
  • حضور فیزیکی در کلاس و ارتباط مستقیم وجود ندرد
  • ارتباط اینترنتی در برخی اوقات با سرعت پایین انجام می شود
  • دسترسی عموم به سیستم‌های رایانه‌ای و اینترنت در حال حاضر وجود ندارد.
  • به طور خاص در کلاس‌های عملی، حضور فیزیکی الزامی است ولی این امکان وجود ندارد
  • تعامل دو طرفه با معلم اندک است .
  • تعامل دو طرفه با یادگیرندگان وجود ندارد و …

این ها نمونه‌های از معایب آموزش مجازی است.

 از جمله مهم ترین آسیب‌های آموزش مجازی  می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خدشه وارد شدن به جایگاه و شان معلم
  • عدم بازخورددهی مناسب
  • عدم تنوع در روش تدریس
  • عدم امکان پیگیری اثربخش
  • نبود انگیزه یادگیری
  • عدم تعامل مناسب بین مدرسه و خانواده
  • کاهش مسئولیت پذیری دانش آموزان
  • نبود فعالیت های گروهی مناسب
  • عدم نظارت کافی

فقدان آموزش با کیفیت دردسر مهم آموزش مجازی

شاید در دوران کرونا بچه های ما آموزش دیده باشند اما آموزش با کیفیت ندیده اند کیفیت چیزی نیست که با عدد و رقم و درصد قبولی و نمودار و جدول قابل ارایه و قابل استناد باشد آموزش درست و با کیفیت چیزی فراتر از عدد و رقم و نمودار است

با آغاز سال تحصیلی  اگرچه بیشتر اولیا کلاس های مجازی را ترجیح می دادند، و خرسند بودند که فرزندشان از ویروس کرونا در امان است .اما بسیاری از والدین براین باورند کرونا و آموزش غیر حضوری بیشتر در دانش‌آموزان اثر گذاشته و با توجه به تغییر کتابها و تخصصی بودن آنها اغلب والدین نمی توانند آنگونه که باید در فراگیری دروس به آنها کمک کنند.محروم ماندن دانش اموزان از فضای  گرم صمیمی و شاد مدرسه و تلاش برای یادگیری زندگی دسته جمعی و حضور در اجتماع از دیگر مشکلاتی است که آموزش غیر حضوری برای دانش آموزان ایجاد کرده است.

امروز تبلت و گوشی هوشمند جایگزین کتاب و دفتر شده و جمعیت بسیاری از دانش آموزان به ویژه ساکنان روستاها و نقاط دورافتاده به دلیل محدود بودن پهنای باند اینترنت و نبود گوشی هوشمند با مشکلاتی مواجه هستند و والدین را نگران آینده تحصیلی فرزندان خود کرده است.

مهمترین ضعف زیرساختی در آموزش مجازی، معلمان بی تجربه در آموزش مجازی است زیرا اغلب معلمان تجربه کار در آموزش آنلاین را ندارند و این موضوع باعث می شود تا در بسیاری از موقعیت ها، واکنش درست را نداشته و معلمان و دانش آموزان، از برگزاری این کلاس های آنلاین دلسرد شوند. این مسئله باعث سردرگمی دانش آموزان شده و درنهایت او را با کوهی از مشکلات ریز و درشت درسی مواجه می کند.

آماده نبودن زیر ساخت‌ها اصلی ترین عنصر برنامه آموزش مجازی یعنی پیام رسان شاد است که متاسفانه علیرغم وعده ‌های داده شده از سوی بالاترین مقامات وزارت آموزش و پرورش هنوز بسیار از ایرادات و نواقص فنی فراوان درآن وجود دارد.

اختلالات فنی برای کارشناسان آموزش و پرورش، معلمان، دانش آموزان به یک معضل و مشکل اساسی تبدیل شده است.. علاوه بر هزینه بالای پرداختی که بعضی از معلمان و دانش آموزان برای تهیه بسته های اینترنت پرداخت می کنند، کندی بسیار آزار دهنده شبکه و اختلال در بارگذاری فایل صوتی و تصویری در برنامه شاد موجب دلسردی دانش آموز ابتدایی و والدین می شود. عدم تسلط برخی معلمان به اصول کار در شبکه های مجازی و تولید محتواهای الکترونیکی و همچنین برخی هنجارها، معلمان توانمند را از اجرای تدریس مطلوب دور نگه داشته است.

چالش دیگر عدم وجود امکانات لازم در بسیاری از مدارس جهت تولید محتوای آموزشی مناسب و در نتیجه کیفیت پایین برخی محتواها که معلمان با گوشی های شخصی خود تهیه می نمایند، معلمانی که در این مقطع حساس دلسوزانه و ایثارگرانه هر آنچه می توانند جهت ادامه روند آموزش انجام می دهند.
چالش دیگر آموزش غیرحضوری فراگیر نبودن تبلت و موبایل در روستاها است درکنار همه این مشکلات تمایل نداشتن خانواده ها به آموزش مجازی، کمبود مهارت در کنترل دانش آموزان در ساعات تدریس، نداشتن آموزش های لازم خانواده ها در مقابل مشکلات حضور دائمی دانش آموزان در منزل از بعد روانی آموزش مجازی را به طور جدی تحت تاثیر خود قرار داده است.

افت تحصیلی نتیجه مهم آموزش مجازی

نبود ارتباط چهره به چهره معلم و دانش آموزان، بیسوادی برخی والدین و ناتوانی آنها در هدایت تحصیلی فرزندان و رفع اشکالات درسی آنها، مشغله فراوان برخی والدین در پی خسارات اقتصادی و معیشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا، بی توجهی دانش آموزان به آموزش ها، سرگرم شدن دانش آموزان در دنیای مجازی و کاهش ساعات درسی در بستر فضای مجازی، فراقت طولانی آنان در خانه و انجام ندادن تکالیف و عدم تلاش برای رفع اشکالات درسی را می توان از جمله دلایل اصلی افت تحصیلی دانش آموزان نام برد.  موارد مطرح شده نگرانی بابت افت تحصیلی دانش آموزان در پایه های مختلف تحصیلی را به صورت جدی مطرح می‌کند که لازم است بابت کاهش نگرانی ها و رفع آن مکمل‌های آموزشی دیده شوند.

مهم نکته بسیار مهم این که همان طور که پیشرفت تحصیلی و کیفیت تحصیلی یک بحث عدد و رقم تنها نیست  افت تحصیلی تنها شامل تجدیدی و مردودی دانش آموزان نیست بلکه وقتی آموخته‌ها و توانایی دانش‌آموز از آنچه انتظار می‌رود کمتر باشد، افت تحصیلی روی داده است و در یک کلام می توان گفت  آموزش مجازی آنگونه که باید نتوانسته برای دانش آموزان در فرآیند یادگیری موثر باشد.

با تعطیلی مدارس، بسیاری از دانش‌آموزان خود را موظف به رعایت نظم و ترتیب در کارها و بیداری در ساعات اولیه صبح نکرده و از آن سو، شبها تا دیرقت بیدار می‌مانند، در حالی‌که مدارس حضوری، معلم و دانش آموز را موظف می‌کردند در ساعات مشخصی از روز در کلاس درس حضور داشته و نسبت به ساعات خواب و بیدار خود حساس باشند. علاوه بر این حضور چندین ساعته در یک شبکه مجازی و نبود تنوع و هیجان و یکنواختی کلاس‌های درس به عنوان یکی ازدلایل مهم دل زدگی و افت تحصیلی دانش آموزان در آموزش غیر حضوری یاد کرد. از طرفی در بسیاری از مناطق دورافتاده و نیز دانش‌آموزان عشایر،امکان دسترسی به اینترنت را ندارند و  این موضوع، باعث محرومیت شدید آموزشی آنها شده است.

 کیفیت آموزشی حلقه مفقوده مدارس مجازی

کیفیت در آموزش و پرورش و مدارس به تغییر و یا تغییراتی گفته می شود که در رفتارهای دانش آموزان بروز می کند.و به بهبود نظام آموزشی در تمامی حوزه ها  منجر می گردد.

تنها معیار معتبر کیفیت ، تغییر رفتار مطلوب دانش آموزان است. کیفیت در همه ابعادرفتاری دانش آموزان ظاهر می شود یعنی از نوعی جامعیت و کلیت برخوردار است.

برای کیفیت بخشی به آموزش چه چیزهایی لازم است؟

سیستم آموزشی توجهی بیش از اندازه به کمیت آموزشی و اصالت دادن  به محتوا و برنامه را دنبال می نماید که این امر به نوبه خود اشتبا هی بـزرگ بوده و آنهم شاید جابجایی هدف و وسیله درآن صورت گرفته بدین معنا که معیار کمی و درصد های آماری قبولی وسیله ای بـرای نشان دادن رشد کیفی در مطالعات مختلف به کاربرده می شود که بدین وسیله راههای اصلاح روشها و یا مقایسه آنها و یا اصلاح شیو ه ها بـرای رسیدن به هدف متعالی تعلیم و تـربیت و ارتقاء کیفیت یادگیری مورد استفاده قـرارمی گیرد که عملاً توجه به کیفیت از یاد رفته و تأکیدی بیشتر بـر آمارهای درصد قبولی بعنوان بلای آموزشی کیفی درجامعه ریشه دوانده است.

ختم کلام

در یک کلام باید گفت با اموزش مجازی و شبکه شاد و اموزش از راه دور دانش آموزان ما  جا ماندند از تحصیل و  از آموزش با کیفیت و در شروع هر سال  تحصیلی  شاهد حضوردانش آموزان در کلاس های درس با انبوهی از مطالب و اطلاعات اولیه یاد نگرفته خواهیم بود چرا که آموزش مجازی در واقع باید مکمل آموزش حضوری باشد نه جایگزین ان و این بزرگترین آسیب اموزش مجازی است و این آسیب وجود آموزش های مکمل و جبرانی را درجریان آموزشی مدارس چه در داخل آموزش و پرورش چه در آموزشگاههای خارج از آموزش و پرورش  برای یادگیری دانش آموزان را ضروری تر می کند. مهم نیست که دانش آموز چه پایه ای بوده و به چه پایه ای وارد خواهد شد اما قطعا در پایه های دوازدهم که بزودی کنکور را در پیش رو دارند و دهمی ها و یازدهمی ها که با توجه به تاثیرقطعی معدل  در واقع باید گفت از الان یک کنکوری هستند به مراتب بیشتر و با اهمیت تر است ضرورت آموزش های تکمیلی و جبرانی را دو چندان می کند .